Rozhodně by naší pozornosti neměly ujít čekankové puky, které u nás nejsou tolik známé jako třeba v Itálii, ale jsou jedním ze startérů metabolismu. Obsahují totiž hořčiny, které přispívají k lepšímu trávení. Čekanka pozitivně ovlivňuje funkci jater, žlučníku, slinivky. Obsahuje hořčík, draslík, vápník, železo, kyselinu listovou a vitamíny A a C. Navíc patří k nejsilnějším zásadotvorným potravinám.

Nejchutnější a nejúčinnější je za syrova. V teplém počasí osvěží, stačí sníst ji jen tak nebo přidat do salátů. Pozor! Čekanka na světle hořkne, proto se skladuje v temnu.

Ke snížení kyselosti organismu přispívá i červený meloun, udává se u něj pH až 9. Je bohatý na kyselinu listovou, která ovlivňuje krvetvorbu, dále na vitamín C a karoten. Právě teď je melounů všude dostatek. Nahradí mlsání, zažene chuť na sladké. Vhodné je dát si meloun jako poslední jídlo dne.

Říká se, že zásaditě na tělo působí i pohoda, láska, úsměv, relaxace. I tak se dá zbavovat „kyselosti“.

Nahraďte tablety jídlem

Všichni čas od času trpíme nadýmáním. Neustále na nás útočí reklama doporučující tabletky, prostřednictvím kterých splaskneme jako vyfouknutý balón. Vyzkoušejte obyčejný hlíznatý fenykl, tepelnou úpravou restováním nebo grilováním v troubě hlíza ztratí svoji palčivost, získá jemnost. Kromě toho tělu doplníte vitamín C a celou řadu minerálů. A vězte, že pravidelný přísun čerstvého fenyklu odstraní příčinu nadýmání, a ne pouze následky.

Červený meloun.

FOTO: Dana Kysučanová, Novinky

Místo tabletky vitamínu C je užitečnější zařadit v letních měsících dostatek zeleniny a ovoce. Ostružiny se poslední dobou objevují stále častěji na stáncích sezónního ovoce. Není divu, je to jeden z nejsilnějších antioxidantů. Tedy vydatně pomáhají k posílení imunitního systému. Flavonoidy, zejména antokyany v nich obsažené, příznivě ovlivňují řadu procesů v těle – ochraňují před slunečním zářením, zánětlivými procesy, působí příznivě proti ateroskleróze, zpomalují stárnutí, podporují erekci u mužů.

Vysoký obsah vitamínu C mají i červené papriky, rajčata, černý rybíz, avokádo, ředkvičky a další, to všechno je teď v obchodech.

Zelená pomoc při nadváze

Kedlubna není příliš oblíbená, možná pro svůj charakteristický pach a občas se vyskytující dřevnatost, která jí ubírá na chutnosti. Pro ni však hraje především to, že má zanedbatelnou kalorickou hodnotu, vysoký obsah vitamínů C, E, B a minerálů – hořčíku, vápníku, železa, draslíku, fosforu. Jsou v ní obsaženy látky, které regulují i hladiny hormonů, také produkci žluče a napomáhají lepšímu trávení. Největší sílu má syrová, ale moc dobře chutná i tepelně zpracovaná, a je dobré přidat i její mladé listy, jsou plné vápníku a vitamínu C.

Bulva celeru – zelenina, kterou většinou konzumujeme vařenou, ale mladá syrová je skutečně chutná. Nakrájená na kostičky se dá pojídat v průběhu celého dne. Celer má obdobné složení minerálů a vitamínů jako kedlubna i stejnou zanedbatelnou energetickou hodnotu. Navíc jeho močopudné účinky zabraňují zadržování vody v těle, blahodárně působí na otoky. Nezanedbatelný není ani jeho antibakteriální vliv na střeva. Blahodárný vliv celeru na mužskou potenci je nezpochybnitelný.

Cuketa má vysoký obsah vody (až 90 procent), je chutná i syrová. Když chceme zahnat hlad jídlem nízké kalorické hodnoty, mějme ji po ruce. Nejcennější na ní je poměrně vysoký obsah draslíku, takže opět ovlivňuje hospodaření s vodou v těle. A potom její obsah karotenu, který podporuje ochranu proti slunečnímu záření, což se právě v létě hodí.

Co říct na závěr? Podle našeho jídelníčku odhadneme, jaké nemoci nás v budoucnu čekají. Tělo pracuje na pohon, který mu dodáme. Když toužíme, aby sloužilo co nejdéle, nasměrujme svou pozornost k tomu, co jíme.

Sedm doporučení pro podporu těla:

1. Přestat pít slazené nápoje, využívat v letním období bylinkových čajů (máta, meduňka, ostružinové listí), šťáv ze sezónního ovoce a zeleniny.

2. Naučit se jíst i určitý podíl syrové zeleniny. Najděme si tu, která nám bude chutnat, a jezme ji obdobně, jako bychom chroustali sušenky nebo chipsy. Náš tip: celer, mrkev, cuketa, kedluben, meloun.

3. Důležité je jíst v klidu, bez spěchu. I zdravá potravina se stává nezdravou, když ji sníme v rychlosti a ve stresu.

4. Snažit se, aby zelenina a ovoce tvořily polovinu denní skladby potravin.

5. Omezme solení a nahraďme ho čerstvými bylinkami – bazalkou, petrželkou, bobkovým listem, koriandrem, rozmarýnou nebo třeba listy lichořeřišnice.

6. Preventivně nedávejme do košíku, co není zdravé. Nemůžeme totiž sníst, co doma není. Zkrotíme tak svoji touhu v samotném začátku.

7. Vyplatí se zkoušet stále nová zeleninová jídla, obohatíme tím náš jídelníček a tělu dodáme, co potřebuje.