Lékaři všude po světě ročně předepíšou nepřeberné množství receptů, z převážné většiny se jedná o léky na bolest či úzkosti. Ty v posledních letech trápí stále více lidí, a tak se není čemu divit, že stále více z nich hledá útěchu v lécích.

Z tichého pomocníka se ale může rázem stát tichý zabiják. Přitom k tomu stačí málo, nerespektovat pokyny uvedené lékařem či napsané na obale od léků, případně kombinace různých druhů léků. Předávkování je pak otázkou času, varuje server Women´s Health magazine.

Předávkovat se je jednoduché

Své o tom ví i žena jménem Rachel, kterou předávkování málem stálo život. Stejně jako mnozí si prošla řadou těžkých okamžiků, které ji stáhly na psychické dno. Přišla o práci, navíc zjistila, že její dlouhodobý přítel ji podvádí. Najednou nevěděla, jak z toho všeho ven. Když to ale nejméně čekala, našla někoho, kdo by jí mohl pomoci.

Jednou při důkladném úklidu auta našla zapadlou malou lahvičku s léky na úzkost, které jí lékař předepsal asi před dvěma roky jako zkušební vzorek na občasnou úzkost. Najednou léky přišly ohromně vhod, a tak si cestou domů vzala rovnou tři pilulky. I podle ní to bylo sice více, než by asi bylo obvyklé brát, ale byla tak zoufalá, že to přešla.

Prášky ale nezabraly zcela tak, jak si myslela, a tak si později toho dne vzala ještě další dva. Lehla si na gauč a konečně se dostavil pocit úlevy a lehké otupělosti. Zanedlouho se ale objevilo něco, s čím nepočítala – začaly se jí nekontrolovaně třást ruce.

Chvilku poté začala vidět rozmazaně, začaly se jí třást nohy. To už s jistotou věděla, že je zle a že se nejspíš léky předávkovala. Snažila se vstát, ale nešlo jí to. A to především kvůli nízkému tlaku, který byl důsledkem jejího předávkování. Byla na pokraji zhroucení. Když se konečně dostala na pohotovost, její krevní tlak byl na kriticky nízké hodnotě. Okamžitě ji napojili na monitory a dostala fyziologický roztok, který měl pomoci rychleji odbourat účinky léků, které si vzala.

Když konečně křeče ustaly, dostavilo se nepředstavitelné vyčerpání. To ale nebylo to nejhorší. Poslední ránu Rachel „zasadila” sestra z psychiatrie, která k ní byla povolána. Její dotaz, zda se Rachel předávkovala záměrně a chtěla se zabít, ji naprosto zničil. „Bylo to jen pár pilulek, chtěla jsem jen uklidnit tu paniku, co ve mně narůstala,” opakovala Rachel stále dokola.

Ženský problém 

Případ Rachel naštěstí skončil záchranou života, ale bohužel jako mnohé další ženy ani ona nevěděla o riziku, které jí hrozilo. A to především proto, že je právě žena. Právě jim jsou totiž častěji předepisovány různé léky na úzkosti, které při správném užívání mohou opravdu pomoci.

„Případy náhodného předávkování jsou stále častější, a to hlavně u mladých žen,” potvrzuje Jane Prosserová, lékařka na pohotovosti v Weill Cornell Medical Center v New Yorku.

Samozřejmě jsou i lidé, kteří se předávkují záměrně, nejvíce znepokojující je ale mezi lékaři stále narůstající počet náhodných předávkování u mladých žen, které nemají žádnou zkušenost v užívání léků, nechtěly spáchat sebevraždu, ani nemají jiné drogové závislosti.

Za prvé je to kvůli tomu, že u žen všeobecně dochází k již zmíněnému častějšímu předepisování léků – v roce 2010 navštívilo lékaře jen v Americe podle Agentury pro zdravotní výzkum kvůli nějakému předpisu na léky 74 procent všech žen proti 57 procentům mužů.

Ženy jsou zároveň více ohroženy, protože u nich častěji dochází ke stavům, jako je chronická bolest, nespavost, úzkosti či deprese, což jen zvyšuje počet léků, které jim mohou lékaři na každý jeden problém předepsat.

Podle amerického Centra pro kontrolu a prevenci chorob (CDC) představuje předávkování velmi závažný problém, neboť u žen se počet případů předávkování od roku 1999 do roku 2010 zvýšil o neuvěřitelných 415 procent, u mužů o 265 procent.

Příznaky předávkování

Předávkování léky je ze zdravotního hlediska velmi vážná věc a ne vždy mohou mít všechny stavy podobné příznaky.

U řady z nich je ale možné vypozorovat podobné rysy, jako například namáhavé či zpomalené dýchání, zpomalený srdeční tep, namáhavé probouzení, ztráta vědomí, zúžené zornice, namodralé nehty či rty, studená a vlhká kůže.

Pokud víte, že dotyčný bere antidepresiva či jiné léky, např. na bolest, a objeví se u něj některý ze jmenovaných příznaků, neváhejte a vyhledejte lékařskou pomoc. Můžete mu tím zachránit život.