Pestré barvy mají tu skvělou vlastnost, že lahodí oku, navozují dobrou náladu a ve spojení se zdravými potravinami navíc pomáhají lidskému organismu.

Zdravotní poradkyně a autorka populární knihy “Eating in Color: Delicious, Healthy Recipes for You and Your Family” ve svém díle uvádí různé druhy méně využívaných barevných druhů ovoce a zeleniny, které je do jídelníčku z různých důvodů vhodné zařadit. Server FoxNews z její knihy vybral ty nejzajímavější.

Červená 

Sezónní červenou potravinou, kterou je vhodné do jídelníčku zařadit, je například meloun. Obsahuje totiž vysokou hladinu lykopenu, látky, která mu dodává (nebo také např. rajčatům) typickou barvu. Čím vyzrálejší meloun, tím víc látky obsahuje.

Vedle barevnosti je meloun prospěšný i ze zdravotního hlediska. Lidem s vyšším obsahem lykopenu v krvi prý hrozí menší riziko vzniku některých druhů rakoviny. Nejvíce to bylo prokázáno například u rakoviny plic, žaludku a prostaty, podle některých tvrzení může být lykopen i prevencí při rakovině děložního čípku nebo prsu.

Vedle toho meloun také obsahuje více jak 92 % vody, tělo je tak dostatečně hydratováno a vaše pleť bude vypadat mladistvě.

Oranžová 

Zajímavým zástupcem oranžové sekce je například mango, které je bohaté na vitamín C a také obsahuje betakaroten i různé další látky, které pomáhají posilovat imunitu organismu.

Nedávná studie navíc zjistila, že už tři menší porce ovoce nebo zeleniny bohaté na betakaroten znatelně zlepšují vzhled pleti, protože odstraňují nepříjemné zarudnutí a naopak podporují zdravý lesk pleti.

Žlutá 

Klasickým žlutým zástupcem jsou citróny bohaté opět na vitamín C a také bioflavonoidy, které pomáhají snižovat výskyt chronických onemocnění, včetně onemocnění srdce a některých druhů rakoviny.

Zelená 

Méně známým zeleným druhem, který našemu zdraví prospívá, jsou čerstvé listy hořčice. Vedle betakarotenu obsahují i antioxidanty, které pomáhají udržovat dobrý zrak, snižují například riziko šedého zákalu. Listy hořčice navíc obsahují dostatečnou dávku vitamínu K, který je potřebný pro srážlivost krve.

Modrá, fialová 

V této barevné skupině jsou poměrně oblíbeným zástupcem borůvky, jež obsahují zdraví prospěšné polyfenoly. Podle některých studií právě polyfenoly pomáhají k udržení rozpoznávacích a motorických funkcí ve stáří.

Podle studie provedené na Harvard school of Public Health a University of East Anglia (UEA) ve Velké Británii navíc jeden specifický polyfenol - anthocyanin - pomáhá u žen snižovat i riziko vzniku infarktu.

Konkrétně u respondentek ve věkovém rozmezí 25 až 42 let, které jedly tři nebo více šálků borůvek či jahod každý týden, byl o 32 % méně pravděpodobný výskyt nějaké srdeční příhody, než u žen, které je nejedly vůbec nebo jen ve velmi malém množství.