Důvodem je pomalejší metabolismus, který způsobuje, že organismus po třicítce pomaleji spaluje a s nežádoucími kaloriemi se vyrovnává hůře.

Zároveň se ženy přestávají tolik hýbat. "Neustálý pohyb v mládí vystřídají poklidné roky. Ženy již netráví venku tolik volného času, jejich chůze se zpomalí a jejich veškerý pohyb se začne shlukovat do cesty do práce a zpět," upozorňuje Marcela Macáková z Aerobic.cz.

Tělo ženy se tak začíná pomalu a jistě proměňovat. A i když žena začne držet dietu či se více hýbat, nadbytečné kilogramy jdou špatně dolů.

Drastické diety nikam nevedou

"To nejhorší, co v takovém okamžiku mohou ženy udělat, je začít držet drastické diety. Při rychlých dietách totiž dochází nikoli k úbytku tukové tkáně, ale svalové hmoty, což se při návratu k běžnému stravování vymstí jojo efektem. Po dietě totiž na sebe tělo místo svalů začne nabalovat jen další tuky,“ varuje specialistka na výživu Katarína Jirková z Komplimentinstitut.cz.

"Při dalším hubnutí se ženy dostanou do koloběhu diet a nabírání, kdy přibraná kila budou čím dál větší než ta shozená a o to obtížnější bude nastolení správných návyků i snaha o trvalé snížení hmotnosti. Tělo si totiž naše hříchy pamatuje," dodává odbornice.

Organismus zatížený dietami reaguje na úpravu jídelníčku pomaleji, je unavenější, vyčerpanější a proces regenerace si vyžádá mnohem delší dobu. Proto pokud člověk v minulosti již jednou neúspěšně bojoval s nadváhou, měl by pro úspěšné hubnutí zvolit pomoc odborníků. Jedině tak se dostane ze začarovaného kruhu hubnutí a opětovného přibírání.

Problémům je lepší předcházet

Čím dříve si ženy osvojí správné stravovací návyky a naučí se svému tělu naslouchat, tím je pravděpodobnější, že se v budoucnu riziku nadváhy a obezity vyhnou. Nečinně čekat do čtyřiceti a pak začínat s drastickou dietou či „zaručenými“ medikamenty ve výsledku opravdu nic neřeší.

„Vždy je lepší nadváze předcházet, než ji posléze řešit. V pozdějším věku navíc obezita představuje i zdravotní rizika, jako je bolest kloubů, vysoký krevní tlak či nebezpečí cukrovky. Chce to nastavit si zdravý jídelníček a minimálně dvakrát do týdne se věnovat sportovní aktivitě,“ radí odbornice na hubnutí Eva Janigová.

Podle ní by měl být úplný základ stravování pětkrát až šestkrát denně, optimálně po dvou až třech hodinách. Pokud člověk pociťuje hlad dříve než za dvě hodiny, buď má špatně nastavený jídelníček, nebo si dal malou porci.

První jídlo by mělo následovat do hodiny od probuzení a naopak večeřet by se mělo dvě až tři hodiny před spaním. S postupem dne je také třeba snižovat množství sacharidů ve stravě. Zatímco na snídani je vhodný tmavý chléb se sýrem, vajíčkem či šunkou a malé množství kvalitních tuků, k obědu se nevylučuje polévka ani kvalitní příloha, přičemž večeře už by měla být odlehčenější ve formě bílkoviny se zeleninou.

Čtěte také
Bez masa, vajíček a sýrů: veganská strava jako životní styl
Vegan odmítá jakékoli využívání a zneužívání zvířat k lidskému užitku. Dělá to z přesvědčení, že konzumace živočišných produktů je nahraditelná produkty rostlinnými.
Více se dočtete ve čtvrteční příloze deníku Právo.