Disciplína a určitá sebekázeň jsou při hubnutí více než potřebné. Čím více budete lpět na zdravé stravě a pohybu a naopak na omezení nezdravých potravin, o to větší budou vaše úspěchy, dalo by se říci.

To určitě ano, ale jen pokud opravdu budete mít silnou vůli a vydržíte nehřešit. Ti jedinci, které však občas honí nějaká ta mlsná (a je jich podstatně více než těch s opravdu silnou vůlí) a chtěli by si dát alespoň občas nějaký ten pamlsek nebo něco kaloričtějšího k jídlu, však nemusejí hned zoufat.

Právě pro ně by totiž mohla být vhodná nová hubnoucí metoda. Ta se zakládá na poměrně jednoduchém principu – přes týden se soustředíte na opravdu zdravé stravování a o víkendu pak můžete hřešit dle libosti, uvádějí odborníci pro server Daily Mail.

Hubnoucí cykly 

Jedna z posledních studií zaměřených na hubnutí totiž přišla s tvrzením, že stejně jako existují spánkové cykly, existují i cykly hubnoucí, kdy má lidské tělo tendence k větším úspěchům právě při regulaci váhy.

Podle zjištění je totiž právě víkend obdobím, kdy téměř všichni lidé přibývají na váze, a to bez ohledu na to, zda se stravují zdravě, či nezdravě.

Aby ale měla nová hubnoucí metoda úspěch, to znamená, aby člověk reguloval svou hmotnost i při požitkářství přes víkend, záleží prý nejvíce na tom, jak moc bude ochoten stravovat se dietně v týdnu a zda přitom něco shodí. Kolik toho přes víkend sní, prý zase tak velkou roli nehraje.

Pravidelný týdenní cyklus 

Studie vedená doktorem Brianem Wansinkem zkoumala, jaký vliv na tělesnou hmotnost člověka má pravidelný týdenní režim. Průzkumu se zúčastnilo osmdesát dobrovolníků ve věkovém rozmezí 25 až 62 let.

Každý dobrovolník byl v rámci průzkumu požádán, aby se po testovanou dobu vždy ráno před snídaní zvážil. Do analýzy byly zahrnuty výsledky jednotlivců, u nichž byly zjištěny hodnoty nejméně ze sedmi po sobě jdoucích dnů. Hlavním cílem bylo zkontrolovat, zda kolísání tělesné hmotnosti závisí na jednotlivých dnech v týdnu.

Podle dostatečného množství údajů byli posléze dobrovolníci rozděleni do tří skupin – ti, kteří něco zhubli, kteří naopak přibrali a ti, kteří si s malou odchylkou udrželi svoji stávající hmotnost.

Váhové výkyvy

Výsledky ukázaly jednoznačný vzorec v kolísání hmotnosti. Nejvíce lidé vážili v neděli a v pondělí (bez rozdílu skupin), během dalších dnů v týdnu šla váha pomalu dolů a nejnižších hodnot dosahovala jednoznačně v pátek. Od pátku do neděle poté opět téměř u všech stoupala.

Nejvíce samozřejmě přibírali ti, kteří se přes týden moc nedrželi zkrátka a jedli to, na co jsou zvyklí. U dobrovolníků, kteří hubli, byl největší propad z hlediska váhy vidět hned zpočátku týdne.

Odborníci z toho usuzují, že dosažení úspěšné regulace hmotnosti je pravděpodobnější, když v dlouhodobějším horizontu budou lidé udržovat zdravý stravovací režim vždy během týdne, s možným občasným zhřešením (například právě o víkendu).

Studie byla publikována v časopise Obesity Facts ve spolupráci odborníků z Technického výzkumného střediska ve Finsku a Tampere University of Technology tamtéž.