Téma superpotravin se začíná objevovat stále častěji. Pokud se o něj budeme zajímat, dozvíme se, že superpotraviny jsou potraviny bohaté na vitamíny, minerální látky a další látky našemu tělu velmi prospěšné. Jejich výčet není jednotný, najdeme tam i méně tradiční potraviny, jako jsou kustovnice čínská (goji), chia semínka, mladý ječmen, nepražené kakaové boby, některé druhy řas, konopná semínka, také ale citrusové ovoce nebo některé ryby.

„Super potraviny byly známé svou účinností, léčivým charakterem a uzdravujícími schopnostmi už před tisíci lety. Mnoho z nich také pochází z míst, kde dříve sídlily starodávné civilizace (Středomoří, Jižní Amerika, Asie, Severní Afrika, aj.). Drsné podmínky jako např. pouště, tropické pralesy nebo nadmořská výška donutily plodiny zadržovat v sobě co možná nejvíce živin, aby v takovém prostředí mohly vůbec přežít. Díky tomu můžeme v superpotravinách objevovat skutečně abnormální množství nutričních hodnot, kterých se nám jinak často nedostává,” uvádí Karolína Dobrovská, životní kouč a jedna z autorek blogu o životním stylu jakorybička.cz.

Superpotraviny jsou tak bohaté na některé nutriční látky, že mohou v naší výživě nahrazovat potravinové doplňky. Velkou roli také hraje fakt, že patří do skupiny RAW food (raw=syrový). Díky vysokému obsahu vitamínů, minerálů, proteinů, enzymů, antioxidantů, vlákniny a dalších je vhodné konzumovat je v syrovém stavu, nebo v teplotách maximálně do 42 stupňů, aby nepřišly o jedinečné látky, které obsahují. Konzumují je především vitariáni, kteří přijímají jen tepelně neupravené (syrové) potraviny.

Superpotraviny

Mezi superpotraviny patří například ořechy, semínka (konopné, lněné, slunečnicové, dýňové) a luštěniny (fazole, čočka, sója), exotické ovoce (avokádo, granátové jablko, mango, kiwi), řasy (chlorella, spirulina), a další.

Mezi nejznámější patří:

Aloe Vera - léčivé účinky aloe vera jsou nepopiratelné. Tím, že je rostlina z 99 % tvořena vodou, poskytuje tělu dostatečnou hydrataci. Po staletí je používána k hojení ran nebo léčbě žaludečních problémů.

Kustovnice čínská - její plody mají skvělé antioxidační účinky, podporují imunitní systém a obsahují bohatý zdroj beta-karotenu. Spousta lidí z kustovnice vaří čaj, dá se ale přidávat i do salátů nebo k dozdobení raw smoothie.

Chia semínka - semínka šalvěje hispánské pocházejí z Latinské a Střední Ameriky. Stejně jako aloe i chia semínka přispívají k hydrataci těla. Mrkněte i na video, kde se dozvíte vše o zázraku jménem chia semínka - léčebné účinky, použití a denní dávka.

Acai berry - plody palem ze Střední a Jižní Ameriky jsou jednou z nejzdravějších superpotravin na světě. Obsahují zdravé tuky, antioxidanty a podporují přirozenou obranyschopnost těla.

Konopná semínka - je třeba zdůraznit, že semínka neobsahují omamnou látku THC. Naopak ale obsahují vlákninu, vápník, železo, hořčík, zinek, měď a mangan.

Spirulina - je řasa obsahující všechny základní minerály, vitamíny a živiny. Momentálně se těší velkému zájmu veřejnosti a patří mezi nejvyhledávanější doplňky stravy.

Nepražené kakaové boby - nejzdravější forma čokolády působí pozitivně na centrální nervový systém a je doslova vitamínovou bombou.

Mladý ječmen - organismus detoxikuje, působí protizánětlivě a celkově tělu v mnoha směrech velmi prospívá.

Zachrání nás superpotraviny?

Mohou tyto potraviny zachránit naše mnohdy nevhodné stravování? „Základem správného stravování je pestrá vyvážená strava (přizpůsobená individuálním potřebám), kterou, i kdybychom se snažili sebevíc, pouze ze superpotravin neposkládáme,” říká Věra Boháčová, nutriční terapeutka z Fóra zdravé výživy. Navíc je potřeba vybírat výhodnější potraviny v rámci kategorie. V neposlední řadě záleží na tom, jak tyto potraviny zpracujeme. I potraviny s naprosto velkolepým složením, včetně superpotravin, můžeme zcela degradovat nevhodnou úpravou před jejich konzumací.

Už víme, že superpotraviny by měly být co nejméně tepelně upravované, aby se zachovalo co nejvíce jejich nutričních předností. Ale co takové, které se k nám dovezou přes půl světa a jsou stále nabízeny jako čerstvé? A kolik jich je třeba zkonzumovat, aby pro nás byly opravdu „super“? A skutečně znamená čím více, tím lépe?

„Shrnula bych to asi takto. Některé konkrétní superpotraviny mohou být příjemným a prospěšným zpestřením našich jídelníčků (pokud víme, jak s nimi naložit), ale samy o sobě problémové stravování nevyřeší,” dodává Boháčová.