Káva je častokrát neprávem považována za zdravotní hrozbu, přestože obsahuje spoustu antioxidantů, které pomáhají našemu tělu bránit se nepříjemným onemocněním. Tento celosvětově milovaný nápoj také pomáhá zvyšovat výkonnost mozkových funkcí.

Je ale pravda, že nadměrné pití kávy nám může spíše uškodit, než prospět. Sofeminine.co.uk ve spolupráci s nutriční terapeutkou Elouise Bauskisovou sestavil některé z málo známých zdravotních výhod kávy. Vychází přitom z necelé dvoutisícovky odborných studií.

Káva dokáže zázraky. Věděli jste například, že je skvělým bojovníkem proti celulitidě? Kofein a antioxidanty redukují otravnou a nenáviděnou pomerančovou kůži a pomáhají pokožce, aby se stala hladší a více tónovaná. Zkuste si doma vyrobit přírodní peeling, kterým si namasírujete problematické partie. Stačí k tomu mletá kávová zrnka a olivový olej. Dejte tedy celulitidě sbohem! Studie také ukázaly, že káva je zarytým bojovníkem proti diabetu, a to hlavně 2. typu. Lidé, kteří pijí kávu pravidelně (čtyři nebo více šálků denně), měli snížené riziko vzniku diabetu druhého typu.

Méně mozkových příhod

Pokud přes den popíjíte nejeden šálek kávy, nedělejte si starosti. Pravděpodobně pro sebe děláte spíše dobrou věc. Ti, kteří pijí přiměřené množství kávy (jeden až tři šálky denně), mají daleko nižší výskyt cévních mozkových příhod než její zarytí odpůrci. „Antioxidanty v kávě pomáhají chránit cévy proti poškození a zánětu. Musíme si být ale vědomi toho, že nadměrná konzumace kávy (nad pět šálků denně) byla ve studiích spojena s vyšším rizikem onemocnění srdce,“ dodává Elouise.

Dále také jeden až pět šálků kávy může snížit riziko Parkinsonovy choroby, Alzheimerovy choroby a demence. „Antioxidanty obsažené v kávě zvyšují účinky neurotransmiterů, které mají vliv na kognitivní funkce. Právě tyto antioxidanty mohou zabránit poškození mozkových buněk,“ vysvětluje nutriční specialistka. A to není jen jedna z mnoha výhod kávy. „Kofein má povzbuzující účinek na mozek tím, že blokuje tzv. adenosiny. Má také vliv na zvýšený průtok krve v těle, zlepšuje náladu, reakční čas a kognitivní funkce obecně,“ pokračuje Bauskisová.

Povzbudí do cvičení

Pokud vám chybí elán do cvičení a častokrát jste na rozhýbání těla v posilovně příliš unavení, vsaďte na kávu. Tento energetický nápoj je skvělým doplňkem, který může dramaticky zvýšit vaši fyzickou výkonnost, a to o 11 až 12%.

Bauskisová je přesvědčená o tom, že je káva skvělou volbou pro sportovce. „Káva před tréninkem dokáže posílit i naši vytrvalost. Uvolněním mastných kyselin z tukové tkáně získá tělo 'palivo' a zvýšením adrenalinu v krvi káva připraví naše tělo na náročnější fyzický výkon.”

Snižuje riziko rakoviny

V posledních letech se světem šíří zpráva, že káva snižuje riziko některých druhů rakoviny jak u mužů, tak i u žen. Riziko nádorového onemocnění jater je dokonce při konzumaci tří šálků kávy denně o padesát procent nižší. A nejúčinnější je v prevenci hepatocelulárního karcinomu, který patří k nejčastějším typům rakoviny jater.

„Náš výzkum potvrzuje předchozí objevy, že je káva dobrá pro naše zdraví a zvláště pro játra,“ tvrdí doktor Carlo La Vecchia z Milánské univerzity. Rakovina jater je šestým nejčastějším nádorovým onemocněním na světě a třetím nejsmrtelnějším nádorovým onemocněním.