V hubnutí, stejně jako v mnoha dalších věcech, je mnohdy velmi těžké oddělit fakta od fikce. Doopravdy jsou všechny sacharidy při shazování nadbytečných kil tabu? Čím méně kalorií budete jíst, tím více zhubnete? Na ty největší mýty se zaměřila Kimberly Snyderová, která je odbornicí na výživu a pomáhá udržovat linii spoustě celebrit, mezi které patří například i Drew Barrymoreová. Seznam několika nesmyslných mýtů sestavila autorka knihy The Beauty Detox Food pro server healthymakeover.com.

Večer by se už nemělo jíst

Pokud jde o stravování v noci, není zas tak problém v tom, kdy si jídlo dáte, ale v tom, kdy se vaše hlava dotkne polštáře. Snyderová doporučuje jíst večeři nejméně tři až čtyři hodiny předtím, než si půjdete lehnout. Pokud tedy uleháte před půlnocí, večeře kolem osmé hodiny večerní je úplně ideální.

„Během dne doporučuji konzumovat potraviny, které jsou snadno stravitelné, abyste se necítili těžce. Večeře, která by měla být společenskou událostí, je ale také důležitá. Konec dne příjemně završí, takže si jídlo můžete pořádně vychutnat, pomalu žvýkat a dovolit si potraviny, které bude vaše tělo trávit déle, přesto mu ale dodají spoustu živin.” Zkuste například kuřecí prsa s fazolkami a kukuřicí. Ovoci a těstovinám se k večeru spíše vyhýbejte.

Malé porce „nastartují” metabolismus

Jíst malé množství jídla může sice dočasně zvýšit úroveň metabolismu, ale Snyderová tvrdí, že vzhledem k tomu, že kvůli nim neustále trávíte, trávicí systém se může „přepracovat”. „Pokud jíte malé porce průběžně celý den, trávení musí fungovat nonstop a tělo plně nezpracuje všechny živiny, které jste jídlem přijali.”

Sacharidy, naši nepřátelé

Sacharidy mají několik typů, rozhodně byste ale ani na jeden z nich neměli zanevřít. „Je doopravdy důležité jíst sacharidy, a to ve všech jejich formách. Vyhýbejte se ale lepku a cukrům, a pokud jde o sacharidy, zkuste se držet spíše těch potravinových. Vyvarujte se ale přesvědčení, že co sacharid, to zlo,” radí Snyderová.

Po tuku se tloustne

Stejně tak jako bychom neměli zanevřít na sacharidy, ani tuky není dobré úplně vyloučit ze svého jídelníčku. „Jíst správné typy tuků je v pořádku, protože mohou poskytnout určité výhody. Skvělým příkladem je například avokádo, protože je významným zdrojem 'dobrých' tuků. Stejně tak jako všechno ostatní by se i avokádo mělo konzumovat s mírou. Tuky jsou totiž pomalu stravitelné a příliš mnoho jakéhokoli tuku má tendenci ukládat se na těle.

Méně kalorií, méně kil

Všichni chtějí jíst co nejméně kalorií a stávají se posedlí čtením potravinových fólií a vypočítáváním přijatých kilojoulů. „Když si rapidně snížíte kalorie, tělo si začne zvykat na nový režim, a právě proto si může držet stále stejnou váhu. Když ale tělu dodáte kvalitní potraviny, vlákninu, čerstvou zeleninu, uvidíte, že změny na těle mohou jít i přirozenou cestou, bez hladovění,” radí Snyderová.

Čím více vody, tím lépe

Je nezbytně nutné dodržovat pitný režim, abyste byli hydratovaní. Častokrát se stává, že pokud se cítíte hladoví, můžete mít ve skutečnosti jen žízeň. Ale pozor. Urputný příjem tekutin vám zhubnout nepomůže, přesto by měl být stanoven určitý pitný režim, odborníci uvádějí ideální příjem okolo dvou až tří litrů tekutin denně. Snyderová upozorňuje, že pití během jídla by se ale mělo omezit. „Pití příliš mnoho vody při jídle může snížit nebo omezovat správnou funkci trávicích enzymů.”

Čtěte také
Celebrity, které neumějí stárnout
Stárnutí se nevyhne nikomu, ani slavným. Jak s přibývajícím věkem a vráskami bojují ti, jež známe z předních stránek časopisů či filmových pláten?
Více se dočtete ve čtvrteční příloze deníku Právo.