Psycholožka Cristina Albuquerque Godinhová z Lisabonského univerzitního institutu v Portugalsku řekla, že klíčem k úspěchu je plánování dopředu a hlavně motivace k hubnutí. To je prý daleko účinnější. Totiž nošení ovoce do práce, sestavování podrobného nákupního seznamu nebo hledání dobrých výmluv, proč nemůžete jít na společný oběd, dortík a kávu se svými kolegy. To vše je údajně skvělý způsob, jak se dostat ke zdravému a hlavně účinnému hubnutí.

Studie se také zaměřila na to, jak mohou lidé zvýšit denní příjem ovoce a zeleniny. Právě svačinky v podobě těchto zdravých potravin, jsou u většiny lidí klíčem k úspěchu. Žaludek se totiž příjemně zaplní a člověk pak už nemá chuť na sladké a tučné potraviny.

Vyměňte sladkosti za ovoce a zeleninu

„Bezmyšlenkovité nakupování v supermarketu není dobrý přístup. Daleko lepší je napsat si seznam položek a v hlavě sestavit vědomý záměr, proč chcete své chování změnit a zhubnout, protože to je jediná strategie, která funguje,“ říká psycholožka.

Tým odborníků požádal na dvě stě lidí ve věku od osmnácti do padesáti let o seznam ovoce a zeleniny, které snědli za jeden běžný den a týden. Také se dotazovali, zda jsou s výsledkem spokojeni, nebo jestli by naopak nechtěli svůj denní příjem zvýšit. V souvislosti s tím se i zeptali, jak by to chtěli udělat, s jakými problémy se v tomto ohledu mohou setkat nebo co si myslí o konzumaci ovoce a zeleniny ve spojitosti s jejich zdravím.

Lidé, kteří odpověděli, že by si měli dopředu plánovat, kolik kousků ovoce nebo zeleniny za den snědí, měli statisticky daleko větší šanci, aby uspěli a naučili se stravovat zdravě.

Plánování jídla má smysl

Plánování jídla, které si člověk nosí do práce, má i velké výhody především v neočekávaných situacích. Občas se stane, že se ozve hlad a není zrovna čas ani nálada si pro něco malé k snědku skočit do obchodu. V případě, že si jídlo budete nosit hned ráno, a to jak do práce, nebo do školy, předejdete lákadlům ve velkoobchodech. Klasický příklad je ale i oslava kolegových narozenin, kdy se většinou podávají koláče a dorty. Vědomí, že máte jiné, zdravější jídlo, vám pomůže lákavou nabídku s klidným srdcem odmítnout.

„Zjistili jsme, že strategie ve stravování se hodí v řešení různých situací, které by mohly narušit zdravou dietu. Je velmi důležitá a pomáhá lidem regulovat jejich každodenní příjem jídla. Plánování svačin, ovoce a zeleniny na pracovišti, je právě jedna ze strategií, které někteří lidé správně využívají. Je to totiž součást psychologického procesu, který lidem pomáhá, aby činili správná rozhodnutí pro sebe samé,“ uzavírá Godhinhová.