Málokoho baví každý den vyvařovat doma, a tak si občas s radostí vyrazí do nějaké oblíbené restaurace. Někdo to tak dělá dokonce pravidelně, mnohdy z nedostatku času na domácí přípravu pokrmu. Byť je to pohodlné, ne vždy je to zdravé.

Odborníci rozhodně doporučují, pokud chce člověk zhubnout, případně si udržet aktuální vysněnou váhu, aby věnoval větší pozornost tomu, co jí, a častěji si připravoval jídlo sám doma a v klidu.

I při domácí přípravě je ale třeba dodržovat jisté zásady, které ve výsledku budou mít pozitivní vliv na naši postavu. I doma totiž snadno nastane situace, že ve snaze připravit zdravé jídlo můžeme nadělat víc škody než užitku.

Přehled některých kuchyňských prohřešků, kvůli kterým se nedaří shodit přebytečná kila, uveřejnil server Health.

Příliš mnoho oleje

Vyznavači zdravého stravování jistě nedají dopustit na „zdravý a přínosný” olivový olej. Každopádně jde o zdravější variantu, než je třeba volba obyčejného oleje nebo tuku. I při použití olivové varianty je ale třeba hlídat množství. Při přípravě pokrmu podle odborníků bohatě stačí jedna menší lžička oleje (asi 120 kalorií).

Při přípravě pokrmů, které rády nasáknou cokoli, na čem je děláte, je obzvláště jednoduché překročit tuto stanovenou hranici, která ve výsledku samozřejmě znamená zbytečné kalorie navíc. Abyste se tomu vyhnuli, zkuste například zeleninu nejdříve krátce povařit, než ji dáte na pánev.

Tučné ingredience v receptech 

Nastřádat nechtěné kalorie navíc dokáže v poměrně zdravém pokrmu i nějaká ta zákeřná kalorická ingredience, třeba smetana. Nikde se nepíše, že musíte každý recept striktně dodržet do puntíku. Buď tedy dejte jen polovinu požadované dávky, případně zkuste odlehčenější variantu, někdy to může být třeba obyčejný bílý jogurt.

Uždibování či ochutnávka při přípravě

Pro mnohé domácí labužníky, kteří rádi vaří, představuje velkou hrozbu nutkavé ochutnávání během přípravy pokrmu. Nemůžete-li také odolat, odborníci radí: zkuste mít po ruce sklenici perlivé vody nebo si vezměte na dobu vaření žvýkačku, která zaměstná vaše smysly. Případně si pak dejte na talíř o to míň, kolik jste toho předtím spořádali.

Nadměrné porce 

Všichni víme, že bychom měli jíst porce velké akorát, abychom se nasytili, ale nepřejedli. Jenže občas to bývá více než složité. Hlavně po dlouhém dni, kdy nemáme čas se pořádně najíst, a máme tak „velké oči” a hlad.

Pokud si nevíte rady, raději si na talíř nandejte menší porci, v případě hladu je vždy možno si přidat. Je to rozhodně zdravější varianta než sníst vše, co je na talíři jen proto, že je nám to líto vyhodit nebo nechat.

Chuť na další

Ani po dovaření jídla a jeho následné konzumaci není ale vše nebezpečné zažehnáno. Hlavně v případě, když se jídlo povede a ještě zbyde nějaká ta porce navíc. Byť už mají všichni po jídle, může být i tak lákavé dát si nějakou tu lžičku omáčky nebo přílohy navíc.

V tomto případě je nejlepší co nejdříve uložit zbytky alespoň do nějaké misky, aby nebyly tolik na očích.