Fyzická aktivita v podobě klidného proběhnutí či svižné procházky aktivuje ve vašem mozku takové neurony, které váš mozek (tedy vás osobně) uklidní. Pomáhají výrazně utlumit pocity stresu, úzkosti nebo deprese.

Jeden z nejlepších způsobů, jak zmírnit napětí, je prostě jít ven. Nabídne nám to nejen jisté uklidnění, ale i relaxaci – protože při fyzické aktivitě si psychika odpočine. Samozřejmě ale jen v případě, nejedná-li se o nebezpečnou aktivitu nebo o činnost přesahující naše schopnosti.

Již dávno se cvičení považuje za efektivní nástroj proti depresi, ale mozkové pochody, stojící za tím, zůstávaly záhadou. Vědcům to potvrdily myši. Testy ukázaly, že když běhají, aktivují se jim v mozku nové uklidňující neurony, tlumící jeho činnost. Když jsou vystaveny stresu, tyto nervové buňky se „vypnou”. Myši, které zůstaly na místě a byly vystaveny stresu pomocí ledové vody, měly záhy plně funkční dráždivé neurony v mozkové oblasti pro emocionální reakce.

Při fyzické aktivitě není čas na stres

Stejným způsobem se mohou se stresem vyrovnat i lidé. Podle profesorky Elizabeth Gouldové z Princetonské univerzity v New Yorku fyzická aktivita zaměstná a „přeskupí” mozek takovým způsobem, že už v něm není místo pro úzkost. Zjištěné skutečnosti by mohly lidem s těmito problémy pomoci.

Mozek je velmi přizpůsobivý orgán, který umí takřka bez našeho vědomí reagovat na různé životní situace. Jde o to, jakým způsobem se dokáže adaptovat na stavy značného neklidu. Úzkost, což je vlastně vyšší forma stresu, se projevuje touhou vyhnout se potenciálně nebezpečným situacím. Vybrat si, zda bojovat, nebo utéct, není snadné. Flegmatici budou pravděpodobně ignorovat obě možnosti.