1. Snižujte hladinu stresu

Určitá porce stresu (v podobě zdravé nervozity) může být i prospěšná – připravuje na nějakou výzvu, donutí vás něco udělat, ale jeho neustálý proud je zdraví škodlivý. Může oslabit imunitní systém čili schopnost odolávat nemocem.

Sice není snadné ignorovat nepříjemné skutečnosti a ovlivňovat spontánní reakce na vjemy, přesto je vhodné se stresovým situacím vyhýbat, je-li to aspoň trochu možné. Rozhodně prospěšný je odpočinek a podnikání věcí, které vás baví.

2. Užívejte si pravidelného sexu

Nejde jen o dobrý pocit, kvalitní sexuální život pomáhá také zdraví, jak prokázaly studie zabývající se vztahem mezi sexuálními aktivitami a zdravím u lidí středního věku a starších. Zdravotní stav těch, co se milují častěji, je lepší.

3. Pořiďte si domácí zvíře, nejlépe psa

Pro rčení, že je pes nejlepší přítel člověka, jsou dobré důvody. A nejen v psovi získáte kamaráda. Může vám rovněž nabídnout i cvičení a zlepšení vašeho zdraví – dle různých výzkumů má příznivý vliv na váš krevní tlak, množství cholesterolu a na srdce. Je prokázáno, že pes může podpořit vývoj imunitního systému a snižovat riziko alergií u dětí.

4. Silné sociální vazby

Není sporu, že jsou přátelé důležití, ale zdraví prospěšné je budování i dalších (a skutečných) „sociálních sítí“. Lidé se silnými společenskými vazbami mají údajně o 50 % vyšší šanci na přežití. Dobré je zkusit nějaké dobrovolnictví, zájmové skupiny – a samozřejmě udržování již nabytých vztahů.

5. Optimismus

Dokonce i pozitivní myšlení může váš imunitní systém podporovat. Je dobré naučit se bezstarostně si vychutnat to, co vás baví. Nezabývejte se zbytečně nepříjemnostmi, a pokud není zbytí, snažte se tam nalézt i světlé stránky.

6. Smějte se

U smíchu není jasné, zda skutečně může mít nepatrný vliv na předcházení nemocem. Nicméně občas se srdečně rozesmát skutečně neuškodí, právě naopak.

7. Ovoce, zelenina

Jíst hodně ovoce a zeleniny je velice důležité především kvůli obsahu antioxidantů, které chrání tělesné buňky. Druhů na konzumování je pestrá škála, za zmínku stojí pomeranče, zelená paprika, brokolice, kiwi, jahody, mrkev, meloun či listová zelenina.

8. Dostatečný přísun vitaminů

Pokud máte dojem, že ve vaší stravě chybí, udělejte si multivitamin. Vaše tělo tím získá základní stavební prvky pro zdravou imunitu, jde hlavně o vitaminy A, C, D, E, dále o hořčík atd.

9. Omezit přísun „zbytečných” kalorií

Jídla z fastfoodů nebo sladkosti neobsahují užitečné látky, naopak jsou plné všemožných přísad a chemikálií. Spořádáte-li takových potravin více než ovoce, zeleniny a celozrnných produktů, hrozí tím odčerpávání důležitých živin z těla.

10. Byliny a doplňky stravy

Byliny a doplňky stravy mohou mít na lidský organismus blahodárný vliv, kupříkladu i česnek. Zde se doporučuje promluvit si s lékařem, ať vám něco poradí „na míru“.

11. Pohyb, pohyb, pohyb

Udržujte své tělo v pohybu, nenechávejte ho příliš zahálet. Pravidelné cvičení snižuje stres, rovněž riziko vzniku osteoporózy (řídnutí kostní tkáně), onemocnění srdce a některých typů rakoviny. Ideální je střední cvičení několikrát do týdne. Prospěšný je každý druh pohybu – chůze, cyklistika, plavání, jóga nebo i golf.

12. Pořádný spánek

Se spánkovým deficitem nemusí váš imunitní systém nalézt ve své zásobárně prostředky pro zapuzení nemoci. Většina dospělých by každou noc potřebovala alespoň 7–9 hodin spánku. Určete si pravidla, vysaďte kofein a alkohol před spaním, nastavte si v ložnici vhodnou teplotu, případně před ulehnutím krátce relaxujte.

13. Snížit spotřebu alkoholu

Konzumace alkoholu je nedílnou součástí naší kultury. Je součástí jídla, srazů s lidmi (natož oslav), patří ke konverzaci. Jeho nadměrná konzumace ale může vaši imunitu oslabit, onemocníte pak častěji. Chcete-li tuto hrozbu minimalizovat, muži by za den neměli vypít více než dvě sklenice, ženy maximálně jeden drink.

14. Nekouřit

Nikotin má na imunitní systém nepříznivý vliv. I příležitostný kuřák je ohrožen větší pravděpodobností infarktu, cévní mozkové příhody nebo astmatu. Pokud si s odvykáním sami nevíte rady, vyhledejte odbornou pomoc.

15. Mýt si ruce

Jeden z nejjednodušších způsobů ochrany imunitního systému je nezapomínat na pravidelné mytí rukou pod tekoucí vodou, nejlépe až 20 sekund. Když voda náhodou není k dispozici, použijte 60% alkohol, ten by po ruce být mohl. Udržíte tím sebe i ostatní zdravé.