Vyplynulo to z průzkumu agentury Stem/Mark projektu Žij zdravě. V regeneraci ženskému tělu pomáhá zdravá strava, pravidelné cvičení nebo dostatečný spánek. „Pokud se vaše dvacetileté tělo vyrovná s určitou dávkou porušování zdravého životního stylu, ve třiceti budete unavená a ve čtyřiceti si přivodíte zdravotní komplikace,“ říká MUDr. Radka Jedličková, odborná garantka projektu Žij zdravě.

Jak tedy ženské tělo reaguje v jednotlivých životních fázích?

Puberta

Nejvíce se dívčí tělo proměňuje mezi 10 a 15 lety. Puberta je totiž obdobím bouřlivého hormonálního vývoje, který doprovází mnoho fyzických i psychických změn. Dívka se stále necítí být ženou, ale její tělo se mění. Dochází k ukládání tuků do oblasti hýždí, pasu, boků. Tento fakt je mnohdy přijímán velmi negativně, jsou zaznamenávány první pokusy o drastické diety. Právě proto je velmi důležité zachovat pravidelnou sportovní aktivitu, provozovanou především pro zábavu.

Těhotenství a porod

V těhotenství neplatí, že žena by měla jíst za dva, což ale málokterá matka dodrží. Výsledkem jsou poporodní kila navíc, která zůstanou usazená v partiích břicha, stehen a zadečku. Běžný váhový přírůstek v těhotenství by měl činit od 11 do 16 kg. „Pokud byla žena před otěhotněním obézní, váhový přírůstek by měl být nižší, zhruba 5 – 9 kg. Platí to i naopak, podvyživené ženy by měly přibrat více,“ říká MUDr. Jedličková.

Ženy by se neměly pouštět do hubnutí bezprostředně po porodu. Některé škodliviny z tukových tkání se dostávají do organismu a také se uvolňují do mateřského mléka. Nabraná kila slouží především jako zdroj energie, který je po porodu využit zejména pro tvorbu mateřského mléka. Pokud žena kojí, váhový úbytek by neměl být větší než 1-2 kg za měsíc.

Nejvhodnější formou pohybu jsou každodenní dlouhé procházky s kočárkem nebo plavání. Náročnější fyzická aktivita jako např. aerobik může způsobit, že miminko bude odmítat mléko, protože se do něj uvolní kyselina mléčná, která při cvičení vzniká ve svalech. Ve stravě nesmí chybět zelenina s vysokým obsahem vlákniny, kvalitní bílkoviny a kysané mléčné výrobky.

Odvykání návykovým látkám

Z lékařských studií vyplývá, že pokud žena přestává s užíváním návykových látek, především s kouřením cigaret, musí se připravit na změny, které s tím souvisejí. Každé tělo se s nimi vypořádá jinak. Nikotin obsažený v cigaretách působí anorekticky a zvyšuje uvolňování tuků z tukové tkáně. Kvůli jeho absenci začnou ženy po ukončení kouření přibírat. Souvisí to i s tím, že nahrazují cigarety pochutinami.

Filtry by měly zachytávat dehet, ale propouštět většinu nikotinu.

FOTO: Milan Malíček, Právo

Současně redukovat váhu i přestat kouřit je pro tělo přílišný nápor. Pozor na výměnu cigaret za jídlo v určitých rituálech a situacích. Při zanechání kouření je vhodné snížit svůj energetický příjem zhruba o 850 kJ, rozdělit jej na šest denních dávek a zároveň zvýšit množství vlákniny ve stravě.

Přechod – menopauza

Není pravda, že každá žena po přechodu ztloustne. Společně s porodem je pro ženu menopauza obdobím, ve kterém se nejvíce proměňují hladiny hormonů v těle. Za přibýváním kil po menopauze stojí v naprosté většině případů energetická nerovnováha mezi energií přijatou ve stravě a energií vydanou.

„Protože klesne produkce ženských hormonů, ženy mají tendenci nabírat kila podobným způsobem jako muži,“ vysvětluje MUDr. Jedličková. S věkem stoupá také BMI a zvyšuje se zastoupení tukové tkáně v těle. Rizikové období pro nárůst obezity nastává však ještě před přechodem – tedy mezi 30 a 40 lety, kdy obvykle ženy stále navyšují energetický příjem.

V menopauze je důležité předcházet především osteoporóze – řídnutí kostí. Této nepříjemné zdravotní komplikaci se lze vyhnout zvýšeným příjmem vápníku, který je obsažen především v mléčných výrobcích. Není třeba propadat chmurám, i když tělo nabere kila navíc. Základem je přidat na pravidelném pohybu – pomůže chodit pěšky do práce, jít si po práci zaplavat nebo naplánovat výlet s přáteli.

Po šedesátce

Samozřejmě i ve vyšším věku lze žít zajímavým a plnohodnotným životem. Fyzická a psychická aktivita dokáže výrazně ovlivnit proces stárnutí a může zmírnit zdravotní problémy. Po šedesátce se tělo proměňuje, ubývá svalové hmoty a ženám řídnou kosti. „Vytrvalostní složka pohybu však zůstává zachována do vysokého věku, a proto se vyplatí pravidelně cvičit i ve stáří,“ připomíná lékařka.

Pomocí střídmé stravy je možné zmírnit riziko nadváhy, kterou trpí ve věkové skupině nad 60 let zhruba 70 % žen v ČR. Není dobré radikálně hubnout, vhodné je spíše udržovat tělo v rovnováze, nebezpečný je nadbytek tuků v rizikových partiích, například v oblasti břicha.