Že ve stanicích metra není vždy zrovna nejčerstvější vzduch, na to už si mnozí zvykli. I na to, že v přeplněném vagónu mnohým lidem dýchá někdo kvůli nedostatku místa doslova až na krk.

Kromě těchto ne zrovna optimistických vyhlídek odborníci vyzdvihují ale ještě další skutečnost, která není z hlediska zdraví také nijak pozitivní. V několika stanicích metra různě po světě se mohou ve vzduchu vyskytovat i nebezpečné prachové částice, které se kvůli své malé velikosti mohou dostávat do plic, jater či ledvin.

Vědci z univerzity v britském Southamptonu chtějí podrobné složení vzduchu v různých stanicích metra dále podrobně prozkoumat, aby přesně zjistili, jak velká rizika hrozí. Vedle ultrajemných prachových částic, které se často v metru vyskytují a nejsou nijak nebezpečné, totiž v několika případech zjistili v ovzduší i přítomnost různých těžkých kovů, které naopak mohou zdraví škodit.

"Malé prachové částice mají při své velikosti a proudění vzduchu v metru tendenci pronikat do těla snadněji. Pravidelné vystavování těm nebezpečným tak může znamenat zdravotní rizika pro řadu lidí," vysvětlil pro Daily Mail Matt Loxham, který se podílel na studii.

Těžké kovy ohrožují zdraví 

Britská studie navazuje na dřívější průzkum, který se zabýval obsahem nebezpečných látek v ovzduší na různých rizikových pracovištích, jako jsou ocelárny, firmy na zpracování kovů, slévárny atd.

Obsah nebezpečných polétavých látek v ovzduší v běžném prostředí, jako je například právě metro, ale nikdy v rozsáhlejším průzkumu zjišťován nebyl. A pokud ano, výsledky nebyly příliš průkazné.

V prvopočátku zmiňované britské studie byly zkoumány prachové vzorky ze stanic podzemních drah v blízkosti evropských letišť. Jednotlivé nalezené kovové částice pak byly analyzovány a vystaveny podrobnému rozboru. Po analýze byly mezi sebou srovnávány i další vzorky odebrané ve stejném období, ale na jiných místech, například z pecí spalujících dřevo nebo také frekventovaných silničních tunelů.

Podrobné výsledky pak naznačily, že podzemní prachové částice byly bohaté na kovy, především železo a měď.

"Nadměrná mechanická činnost v podzemních drahách, spolu s vysokou teplotou, jsou klíčem k vytváření prachových částic bohatých na nebezpečné kovy. Počet lidí, kteří pak mohou být těmto látkám vystaveni, je enormní. Je třeba se proto tímto nebezpečím dále zabývat," uvedl Loxham.

Riziko je prý nadnesené

Opačného názoru, že nadměrná rizika nehrozí, je vedoucí provozu londýnského metra Howard Collins. "Naše opakovaná měření ukázala, že obsahy závadných látek v ovzduší jsou v rámci bezpečnostního limitu a prašnost jako taková je na třetině hodnoty stanovené pro zdraví obyvatel," hájí bezpečnost zdejšího provozu.

"Domníváme se tedy, že nebezpečí pro naše cestující a personál rozhodně nehrozí. Striktně tak nesouhlasíme s tím, aby výsledky zjišťované kdesi v Evropě byly srovnávány s našimi hodnotami," dodává Collins.