O nedůvěru v jejich kvality se zasloužilo tvrzení, že mají podíl na zvýšené hladině zlého cholesterolu v krvi. Naštěstí se ukázalo, že tomu tak zcela není. Pokud dodržujeme zásadu, že tuky nemají tvořit více než 30 % denního energetického příjmu, klidně si je můžeme dopřát. Světová zdravotnická organizace dokonce doporučuje konzumovat deset vajec týdně.

Pro vegetariány

Vejce obsahují kvalitní a dobře stravitelné bílkoviny živočišného původu, čímž předčí maso, mléko a ryby. Jejich lecitin pomáhá odbourávat tělesné tuky i cholesterol a má také pozitivní vliv na nervovou soustavu. Dokonce se zdá, že by po určité úpravě mohla pomoci i pacientům s Alzheimerovou chorobou.

Podílejí se také na pěkných zubech, protože je v nich hodně fluoru. Tím ovšem výčet kladů nekončí. Vejce nám poskytují vitamíny skupiny B, vitamíny A, D, E i K, představují spolehlivého dodavatele důležitých minerálů a zejména pro vegetariány jsou víceméně nenahraditelná.

Správné skladování

Tuto vaječnou gloriolu kazí jen nebezpečí nákazy salmonelou. Tepelná úprava riziko likviduje, takže není důvod, proč se připravovat o cenné látky a báječnou chuť. I když pouze některá z čerstvých vajec tato bakterie zasáhne, je neopatrné nakupovat nechlazená vajíčka u silnice nebo na tržišti a vystavovat je slunci při transportu. Jejich skladování v chladničce by nemělo být delší než tři týdny.

O Velikonocích nepochybně v mnoha rodinách jejich spotřeba stoupla, protože tradiční pokrmy se bez nich neobejdou. Někde se vejce natvrdo v různých úpravách dojídají ještě dlouho po Velikonocích. Je proto načase klasiku trochu zmodernizovat.

Zejména v pečivu i různých omeletách bychom čerstvá vejce klidně mohli nahradit sušeným výrobkem, který obsahuje kukuřičnou mouku, syrovátku, sójovou bílkovinu, lecitin a škrob. Ohromným pomocníkem v racionální kuchyni je rovněž pasterovaný vaječný bílek, jímž po našlehání zvětšíme objem řady pokrmů při současném snížení jejich energetické hodnoty.

Na vlasy, pleť i ruce

Vynikající vlastnosti vajec můžeme rovněž využít v péči o svůj zevnějšek. Třeba po vzoru císařovny Sissi, která své nádherné vlasy nemyla jinak než žloutkem. Bílkový sníh s trochou citronové šťávy je blahodárná maska na mastnou či smíšenou pleť, žloutek našlehaný s olivovým olejem omladí pleť zralou, suchou a unavenou. A stejná směs uvede na konci jarních svátků do pořádku ruce poničené prací na zahrádce.