Chytrý telefon je malý, snadno ovladatelný a zahrnuje základní funkce počítačů i mobilů. Proto ho používáme všude - u doktora v čekárně (zatím snad ještě ne na operačním stole), cestou do školy či práce, u snídaně nebo na pracovním jednání. Často se jedná pouze o bezděčný zautomatizovaný pohyb, během kterého zapomeneme, co jsme vlastně hledali, takže nakonec jen tupě zíráme na malou obrazovku.

S tímto moderním problémem, tedy dalším aspektem, který rozptyluje naši již značně roztříštěnou schopnost soustředění, už nebojuje úplně málo lidí, jelikož uživatelská základna zaznamenala za poslední rok téměř 50% nárůst.

Neschopnost netrávit s telefonem většinu času

Z průzkumu, jehož výsledky zveřejnil server WebMD, vyplývá, že 70 % lidí kontroluje svůj inteligentní telefon ihned v hodině probuzení. V době, kdy jdeme spát, tak činí plných 55 % lidí. A teď hlavní údaj: 44 % tvrdí, že by pocítili stav značné nervozity až úzkosti, pokud by měli být týden bez "chytrého kamaráda".

"Množství času, které lidé tráví s novými technologiemi, a jejich zaujetí novinkami, vytváří téma k zamyšlení," říká Peter DeLisi, děkan a vedoucí studijního programu informačních technologií na Santa Clara University v Kalifornii. "Když vidím lidi ohrožovat své i cizí životy v autě textováním, tak si kladu otázku, co je na tomto novém médiu tak podmanivé."

Závislost nebo zvyk?

Jedná se spíše o zvyk, který může uživatele dotáhnout až do závislosti. Není  jasné, zda se opravdu jedná o závislost u většiny lidí - a jak ji tedy definovat. Už ale víme, že internet a další počítačové funkce návykové jsou, tudíž pokud někdo ještě není na svém chytrém telefonu závislý, může k tomu mít rázně nakročeno.

Současná společnost má tendenci se k určitým druhům závislosti stavět tolerantně, takže mnozí nebudou brát varování vážně, jestliže nemá jejich virtuální závislost větší, nepříjemný a škodlivý vliv přímo na jejich život. Psycholog David Greenfield je toho názoru, že chytré telefony jsou jako všechny počítačové technologie návykové, protože jsou tzv. psychoaktivní. Co to znamená? Znamená to, že dokážou měnit naši náladu a vyvolávat příjemné pocity.

Omezující číhání

Vezměme si třeba jen obyčejný e-mail - nikdy nevíme, kdy nějaký dostaneme, podvědomě ho chceme, proto příchozí poštu průběžně kontrolujeme. V podstatě číháme na kořist. Takové pátrání po odměnách, avšak daleko rozsáhlejší, nám nabízejí chytré telefony - sledujeme novinky, aktualizace, videa apod. Lze to už dělat opravdu kdykoli a kdekoli. Navíc velmi rychle a všechny funkce se skrývají v jediném malém přístroji.

Podstatné je, v jaké míře nám to narušuje práci a rodinný život. Může se jednat o vyrušení malé (slečna svého přítele na obědě chvilku ignoruje, protože se musí na Facebooku všem pochlubit, že je s ním na obědě), nebo velké (v práci nevnímáme na poradě a poté na rozdíl od ostatních netušíme, co se po nás chce, z čehož nám mohou vyplynout až značné nepříjemnosti).

Ať už kontrolujeme stav našich účtů na sociálních sítích nebo jen zabíjíme nudu, průměrný držitel smartphonu se na displej (jehož design je navržen tak, aby nás rozptyloval) se zájmem zahledí až 35x denně. Sledujeme nepřetržitý tok sdělení.

Ztrácíme schopnost myslet, ale vše chceme vědět

Nicholas Carr, který se zabývá vlivem internetu na náš mozek, pronáší nepříliš povzbudivou informaci, že výpočetní technika snižuje naši schopnost soustředění. Pravda, to není žádné tajemství, ale ne každý si to připustí. A na každého tyto vlivy pochopitelně působí jinak. K tomu je ještě třeba připojit, že snižuje naši schopnost myšlení do hloubky.

V lidských bytostech je již od pravěkých dob hluboce zakořeněná primitivní touha dozvědět se vše, co se děje kolem nich. V pravěku tento instinkt pomáhal přežít. Přesně tak je to u chytrých telefonů: většina lidí nemůže vystát pocit, že se tam mohla objevit nová informace a oni o tom nevědí. Sám Carr proto tento typ přístroje raději vůbec nevlastní.

Větší disciplína přinese větší spokojenost

Pokud byste se rádi naučili méně si svého telefonu všímat, mohou pomoci různá opatření. Uvědomíte-li si podnět, který vás donutil telefon zkontrolovat (ať už šlo o pocity nudy, samoty nebo úzkosti), tak se zamyslete nad vhodnějšími variantami, které by vás mohly uvést zpátky do klidu. Jestliže telefon vydá nějaký zvuk, nemusíte přece na vše reagovat. Zkuste si výstražné signály vypnout.

Buďte především disciplinovaní a v určitých situacích své elektronické zařízení vůbec nepoužívejte - s dětmi, v autě, na schůzích, v určitých hodinách... Stanovte si pravidla.

Budete příjemně překvapení, získáte nad sebou větší kontrolu, zvýší to vaše pracovní nasazení a rovněž to vylepší prostředí doma. Nejprve se dívejte na váš chytrý telefon jen jednou za čtvrt hodiny, pak za 30 minut, 60 minut... A pokud nepotřebujete zjistit rychle něco opravdu důležitého (např. adresu), nepoužívejte webový prohlížeč.

Budete-li méně pátrat po virtuálních informacích, zjistíte, že se dokážete zase o něco lépe soustředit a budete více vnímat své okolí. A být informován o svém reálném okolí je podstatnější.