Hubnutí po porodu ale nelze uspěchat. "Devět měsíců rostlo dítě spolu s jejím bříškem, minimálně stejně dlouho bude ženě trvat, než se dostane zpět do formy. Rychlou a razantní dietou totiž může ohrozit to nejcennější – své miminko", upozorňuje Renata Větrovská, odborná poradkyně projektu Žij zdravě.

Hubnutí po porodu je přirozený stav. Zavinování dělohy v šestinedělí, kojení a péče o dítě způsobují, že maminka vydává více energie. Chce to jen více trpělivosti a nepodléhat nesmyslným rychlým dietám.

"Je prokázáno, že při rychlém odbourávání tukových buněk se do mateřského mléka dostávají toxické látky. Ty jsou za normálních okolností uloženy právě v tukových zásobách. Pokud matka hubne pozvolna, nehrozí při kojení žádné nebezpečí,“ dodává Větrovská.

Optimální tedy je, když žena po porodu zhubne maximálně dvě kila za měsíc. Každé hladovění a rychlá ztráta kil znamená pro organismus jen impuls ke zpomalení metabolismu a jojo efekt v podobě nových kil navíc na sebe nenechá dlouho čekat. Také proto je důležité hubnout postupně a pomalu.

Základem je pestrý jídelníček

V šestinedělí i v dalších dnech po porodu je základem vyvážený jídelníček. Rozmanitost jídla napomáhá správné tvorbě mateřského mléka, přijímání důležitých živin i hubnutí.

„Maminka musí jíst dostatek zeleniny, ovoce, bílkovin ve formě masa a luštěnin. Naopak vyhnout by se měla nadměrnému přísunu cukrů. K pití je ideální neperlivá voda, čajové směsi pro kojící mamky obsahující fenykl, anýz, kmín, kopřivu a další bylinky podporující laktaci a zamezující nadýmání miminka,“ upozorňuje Renata Větrovská.

Je nutné dávat si během pozvolného hubnutí pozor na energetický příjem, který by se měl mírně snižovat. Ženy se ale nemusí bát, že by přišly o dostatek mateřského mléka. Tvorba mateřského mléka je totiž zachována i přes relativně nízký příjem energie.

"Omezení příjmu energie o 40 % a více však může vést k nedostatečnému příjmu živin a tím ovlivnit množství mateřského mléka u žen s nižší váhou. A na druhou stranu nadměrně zvýšený příjem nevede ke zvyšování tvorby mateřského mléka – tedy neplatí, že když žena kojí, musí jíst více. Nezáleží na kvantitě, ale na kvalitě jídla,“ dodává  Větrovská.

Jak je to s pohybem?

V období šestinedělí musí maminky začít cvičit pozvolna a hlavně opatrně. Ideální jsou procházky. Později by se měly věnovat aerobním aktivitám – u těch dochází ke snižování váhy. Nejvhodnější je svižná chůze a jogging, jízda na kolečkových bruslích nebo na kole. Pohyb je nutné vykonávat nejméně 30 minut, teprve po této době začíná tělo spalovat tuky.

„Vždy ale myslete na pravidlo, že vše je potřeba dělat s mírou. Zničená a ze sportování unavená maminka nebude pro děťátko žádná výhra. A na druhou stranu, jestli budete s kočárkem jen tak bloumat od výlohy k výloze, na kondici a štíhlé linii vám to příliš nepřidá,“ dodává poradkyně webu ŽijZdravě.cz, Renata Větrovská.