Každý z nás v průběhu roku prochází různými fyzickými a duševními stavy. Ty dobré střídají špatné, resp. v období různých virových onemocnění dochází k celkovému oslabení organismu. Počátky jara jsou proto u mnoha jedinců doprovázeny projevy únavy a celkového vyčerpání. I s únavou lze efektivně bojovat, stačí dodržovat několik zásad zdravého životního stylu a naše tělo se během krátké doby může dostat opět do dobré formy.

Nejdůležitější rady pro boj s jarní únavou

 

1. Změňte svůj jídelníček a stravovací návyky

Strava patří mezi ty nejdůležitější faktory, jezte pravidelně a nezapomeňte na potraviny s vysokým obsahem vitamínu C (ovoce, zelenina), vitamínu B (mléčné výrobky, slunečnicová semínka, kukuřice aj.). Dále se doporučuje do stravy zařadit potraviny s obsahem železa (rozinky, játra, špenát aj.) a s obsahem vápníku, draslíku, zinku, sodíku a dalších minerálů. Pokud máte pocit, že je vaše strava na tyto látky chudá, můžete je dodatečně tělu dodat prostřednictvím kvalitních doplňků stravy. S jejich výběrem by vám měl poradit praktický lékař nebo lékárník.

2. Nalaďte se na správnou notu

Dobrá mysl se velmi rychle promítne i do vašeho fyzického stavu. Najděte si během jara místa a aktivity, které vás psychicky obohacují. Může se jednat o procházku v parku, pozorování kvetoucí přírody, četbu knihy na zahradě či terase nebo o podniknutí poznávací dovolené.

3. Hýbejte se

Nemusíte nutně chodit do posilovny, ale zaměřte se na fyzické aktivity, které vás baví a vašemu tělu dělají dobře. Jaro je ideální období pro vyjížďky na kole, kolečkových bruslích nebo pro běhání. Pokud preferujete pohyb v uzavřených prostorech, vyzkoušejte např. jógu nebo si běžte zaplavat do bazénu. Vhodné jsou rovněž delší procházky svižnou chůzí.

4. Dopřejte si dostatek spánku

Spánek je jeden z nejefektivnějších nástrojů pro regeneraci organismu. Snažte se chodit spát každý den v podobný čas. Ideální doba spánku se pohybuje mezi sedmi až devíti hodinami.

5. Dodržujte pitný režim

Naše tělo je z větší části tvořenou vodou. Pro jeho správné fungování by se denní příjem vody měl u dospělého jedince pohybovat mezi 2 - 3 litry. Vyvarujte se nadměrné konzumaci slazených nápojů, kávy nebo alkoholu.

Únava může být příznakem celé řady chorob. Pokud s ní bojujete již delší dobu a nepomáhají vám ani výše uvedené zásady zdravého životního stylu, navštivte lékaře a vaše problémy s ním zkonzultujte.