Spousta žen je před menstruací podrážděná, v depresi, případně má bolesti v prsou a pocit nafouklého břicha. Ale také si stěžují na otoky končetin, bolesti hlavy, únavu, změnu chuti nebo zvýšený apetýt, zejména pak na sladké. Většina však netuší, že tyto příznaky může zmírnit a někdy dokonce eliminovat. Je ovšem důležité zjistit, jestli jsou součástí potíží, kterým lékaři říkají premenstruační syndrom (PMS).

Tato krkolomná diagnóza by se dala přeložit do lidského jazyka jako - souhrn příznaků předcházející měsíčkům. Způsobují je kolísající hladiny ženských hormonů před menstruací, konkrétně estrogenu a progesteronu. Jakmile žena začne krvácet, problémy obvykle brzy vymizí.

Pokud neustoupí, může být jejich příčinou jiný zdravotní problém nebo choroba. „Proto je dobré konzultovat tyto potíže s lékařem,“ říká MUDr. Kateřina Svojanovská, gynekoložka z brněnského Mediconetu. „To se bohužel neděje tak často, jak by bylo potřeba.“

Mučivá chuť na sladké trápí některé ženy hlavně před menzes.

Mučivá chuť na sladké trápí některé ženy hlavně před menses.

FOTO: fotobanka Profimedia

Nenechte se okrást o pořádný kus kvalitnějšího života

Dcera mívá stejné potíže jako matka. Od ní nejednou slyší, že si na ně musí zvyknout a překonat je, protože se s tím nedá nic moc dělat. Ženy často považují nepříjemnosti předcházející menstruaci za nezbytný ženský úděl. Naprosto zbytečně.

„Nemusejí nic trpělivě snášet, naopak, lze vyzkoušet několik věcí, které potíže ve většině případů zmírní,“ zdůrazňuje doktorka Svojanovská „Tím spíš, že nejde o nic zanedbatelného.“

Někdo sečetl nepříjemné dny před menstruací a vyšel mu neuvěřitelný údaj: ženy takhle mohou zbytečně protrpět, nebo si nechat zkazit, až osm let svého života.

Užitečný test na internetu

Prvním velice praktickým krokem bývá to, že zkusí vyplnit standardizovaný dotazník. Najdou ho na internetu (viz. kapitola Praktické rady). Lze tak orientačně určit závažnost premenstruačních potíží. Syndrom se totiž projevuje u každé ženy různě intenzivně a různou kombinací příznaků. Těch je podle některých odborníků kolem 150, podle jiných dokonce až 300.

Dotazník, respektive test, není dlouhý ani složitý. Pokud ženě vyjdou závažné výsledky, měla by zajít s vytištěným dotazníkem ke svému gynekologovi a probrat s ním všechny možnosti léčby.

Zmírnit bouři hormonů

Jedním z možných řešení je to, že lékař ženě nasadí antikoncepci obsahující hormon drospirenon. „Tyto pilulky blokují ovulaci, a tím mírní potíže způsobené rozkolísanými hladinami hormonů,“ vysvětluje MUDr. Svojanovská. „Drospirenon navíc zmenšuje problémy se zadržováním vody. Pomáhá mírně odvodňovat organismus, potlačuje otoky, pocit nafouklého břicha a brzdí přibývání na váze před menstruací. Podobně jako napětí v prsou i další příznaky PMS.“

Pomoci může také to, když gynekolog vybere své klientce antikoncepci s jiným rytmem užívání. Běžný je 21/7 dní, kdy bere tabletky bez účinné látky. Zkrácený bývá 24/4 nebo  dokonce jen 26/2.

Jednou z cest, jak snížit premenstruační syndrom, je změna rytmu užívání antikoncepce.

Jednou z cest, jak snížit premenstruační syndrom, je změna rytmu užívání antikoncepce.

FOTO: fotobanka Profimedia

Přírodní léky

Ženy, které odmítají hormonální antikoncepci, by se měly zajímat o byliny, vitamíny a minerály. Stejně jako pacientky, jež ji brát nemohou, třeba kvůli poruše krevní srážlivosti.
„Projevy PMS tlumí, a někdy i eliminuje, užívání vápníku, hořčíku, vitamínu E a B6,“ říká Kateřina Svojanovská. „Také lze doporučit některou z bylin.“

Příznaky premenstruačního syndromu snižuje například extrakt z drmku obecného nebo odvar z ploštičníku. Pupalkový olej potlačí u některých žen i bolesti prsů. Na psychické a emoční problémy předcházející menses lze doporučit třezalku, považovanou za mírné, přírodní antidepresivum. Pravda, neexistují klinické studie, které by doložily účinky zmíněných rostlin tak, jak jsme na to zvyklí u klasických léků. Řada žen však bývá spokojena a chválí si je. Musí však počítat s tím, že efekty bylin jsou hodně individuální.

Zdánlivě jednoduché rady

Fungují ovšem i zdánlivě jednoduché věci:

  • v kritické dny dostatečně spát a odpočívat (premenstruační příznaky zhoršuje stres nebo fyzické vyčerpání);
  • pít vhodné tekutiny a jíst racionální stravu;
  • omezit v jídelníčku solení, cukr, kofein a alkohol;
  • snížit dávky nikotinu, tedy méně kouřit. Některým ženám dokáže významně pomoci cvičení jógy, protože přispívá k relaxaci a prokrvení organismu.

Doktorka Svojanovská vítá to, když k ní pacientka přijde do ordinace společně s partnerem. Tomu může vysvětlit, co se děje v ženině organismu i v její psychice a jak moc jí prospívají vstřícné, citlivé reakce. Ty lze bez velké nadsázky považovat za důležitou součást léčebných postupů.