"Abychom dietní opatření přežili ve zdraví, měli bychom znát tři základní pravidla a vybírat si diety, které je splňují. Složení diety musí být pestré a obsahovat bílkoviny, sacharidy a tuky ve správném poměru a složení. Příjem a výdej energie musí být v rovnováze a změny se mají dít pomalu a dlouhodobě," vysvětluje předseda Fóra zdravé výživy Jan Piťha.

Podle výživového poradce Pavla Suchánka nesplňuje tyto požadavky ani módní paleolitická dieta. "Zásadním problémem této diety je, že radí konzumaci velkého množství mléčných výrobků a masa bez ohledu na tučnost. Podíl bílkovin na příjmu energie přesahuje 35 procent, což je dvakrát více, než je vhodné pro prevenci civilizačních chorob."

Tak vysoké množství bílkovin by podle Suchánka bylo přijatelné jen pro zcela zdravého člověka, který velmi intenzivně sportuje přinejmenším 1,5 hodiny denně po většinu dní v týdnu. Sporné je podle něj také označení paleolitická dieta. Strava paleolitického lovce obsahovala hlavně rostlinná semena a ořechy, tedy prospěšné rostlinné tuky, a ryby, tedy "dobré" živočišné tuky.

I veganství může být nebezpečné

Docent Pavel Kohout z Fóra zdravé výživy částečně zpochybnil i takzvanou Campbellovu dietu. Američan Colin Campbell ji nabízí jako nejlepší způsob léčby většiny civilizačních chorob, včetně rakoviny. Jde o přísně veganskou dietu bez živočišných produktů, tedy tuků a bílkovin.

"Veganská dieta může být jednou z možností, musí ale být dobře nutričně složena. Nehodí se vždy a pro každého, nepříznivé následky může mít v době růstu, těhotenství či nemoci," varoval Kohout.

Pro kontrolu správné váhy radí lékaři vypočítat si index tělesné hmotnosti BMI, kdy se váha vydělí výškou. Ideální hodnoty jsou mezi 18 až 25. Pro zdraví důležitější ale je obvod pasu, u žen by měl být pod 80 centimetrů, u mužů pod 94 centimetrů. Pokud BMI přesáhne 30 a obvod pasu u žen 88 centimetrů a u mužů 102 centimetry, hrozí zdravotní problémy.