Hektický styl života si vybírá daň v mnoha ohledech. Nemáme tolik času na své blízké nebo oblíbené koníčky, málo a nedostatečně spíme, máme málo pohybu, špatně se stravujeme. Především nedostatečný nebo špatný styl stravování má za následek řadu více či méně závažných zdravotních obtíží. Které stravovací neřesti patří mezi ty nejčastější a jak se s nimi co nejlépe vypořádat?

Špatný pitný režim

Že se v životě neobejdeme bez řádného pitného režimu, to víme všichni. Ne všichni už ale dbáme na to, co vlastně a v jakém množství pijeme. Řada nápojů je k častému pití nevhodná, uškodit může například i nadmíra konzumované vody, což může ve výsledku vést k sodíkové nerovnováze v těle. Příliš dráždivé či perlivé nápoje (alkohol, kola, džusy, káva aj.) zase rozšiřují žaludek, což způsobuje vracení jeho obsahu zpět do jícnu.

Nadmíra kofeinu v kávě, zeleném či černém čaji odvodňuje organismus. Stoprocentní džusy naopak obsahují vlákninu, která na sebe v trávicím traktu váže tekutiny, i s nimi by se to tedy nemělo přehánět.

Tip: Pijte pravidelně v průběhu celého dne, nejlépe vodu, ale prokládejte to i jinými nápoji, nezaměřujte se jen na jeden druh. Tělu navíc dodávají vodu i některé potraviny.

Nezdravá jídla

Ne všichni se můžeme přiznat k tomu, že jíme jen samé zdravé věci. Málokdo někdy odolá vůni čokolády, o Vánocích zase nesměle pokukujeme po nepřeberném množství cukroví, které na nás všude číhá. O narozeninových oslavách či rautech ani nemluvě.

Zhřešit v podobě nějaké sladkosti či tučnějšího jídla můžeme občas všichni, ale pokud do našeho jídelníčku patří pravidelná jídla z fast foodů či jiných rychlých občerstvení, dobře to rozhodně není.

Tip: Důležitým pravidlem pro správné zažívání je už samotná příprava jídla. Vyvarujte se smažení, potraviny spíše duste nebo vařte. Zeleninu jezte nejlépe čerstvou bez další úpravy. K vaření používejte jako koření nejlépe čerstvé bylinky, vyvarujte se nadměrného množství soli. Dresinky a majonézy nahraďte například tvarohem či jogurtem.

Přejídání

Nejen špatný výběr jídel, ale i nadměrné přejídání vede ke stravovacím potížím. Že se nikdy nepřejídáte? Opravdu? Určitě jste si nikdy večer nedali větší porci, protože jste nestihli předtím oběd? Nikdy jste v noci nešli na návštěvu do lednice a nezobli si jen tak něco na "přilepšenou“?

Tip: Je důležité rozpoznat, kdy jíme, abychom se zasytili, a když už jen dojídáme, aby nevypadalo špatně, že něco vracíme. Po každém jídle minimálně 15 minut počkejte, žaludku chvíli trvá, než dá signál, že je plný. Jezte nejpozději čtyři hodiny před tím, než si půjdete lehnout.

Jídlo „za pochodu“

Nestíháte oběd? Pak není nic jednoduššího, než si někde koupit třeba párek v rohlíku nebo hamburger do ruky a sníst to po cestě. Tak na tohle raději rychle zapomeňte. Nejen že při takovém spěchu ani nevnímáte chuť daného jídla, ale váš žaludek nemá jednoduše čas na správné trávení, o nějaké kultuře stolování ani nemluvě.

Tip: Pokuste se rozvrhnout čas tak, abyste měli prostor na jídlo pětkrát až šestkrát denně. Jezte po menších porcích, v době určené pro jídlo rozhodně nespěchejte. U jídla odložte veškeré jiné aktivity (telefonování, čtení novin) a soustřeďte se plně na potravu.

Nevhodné potravinové doplňky

Potravinové doplňky užíváme většinou proto, abychom našemu organismu dali něco, co mu v běžné stravě chybí. Pozor ale na to, jaké doplňky vybíráte. Některé mohou mít místo pomoci při dlouhodobějším užívání spíše opačný efekt, a to v podobě tzv. dyspepsie.

Dyspepsie by se dala popsat jako stav, kdy dochází k rozpětí střev plynem, bolí vás břicho, pálí žáha, máte neustále pocit, že jste plní, občas se může objevit průjem nebo zácpa.

Tip: Při výběru potravinových doplňků je vhodné poradit se s lékařem, především pokud je chcete užívat dlouhodoběji. Při některých potížích mnohdy stačí jen nevhodný přípravek odstranit z jídelníčku.