Nejčastějším spouštěčem deprese bývají nepříjemné životní situace, jako např. ztráta milované osoby, životní trauma, rozchod s partnerem, pracovní vytížení či ztráta zaměstnání. Dalšími příčinami jsou špatný životní styl, dlouhodobé napětí, stres, nedostatky ve výživě, nadměrná konzumace alkoholu a jiných návykových látek. Často svou roli hraje také dědičný faktor.

Jak poznat depresi?

V případě, že na sobě pozorujeme delší dobu jiné chování či nám okolí dává značně najevo, že s námi něco není v pořádku, měli bychom navštívit lékaře a depresi včas léčit. Pokud tak neučiníme, můžeme se dostat do nepříjemných situací a nesnází, které mohou trvat několik let, ale i celý život, deprese má navíc tendenci se vracet. U těžších forem existuje nebezpečí sebedestrukce a sebevražedného jednání.

K hlavním příznakům patří:

  • Chronická únava
  • Poruchy spánku
  • Neschopnost radovat se
  • Nechuť k jídlu
  • Bolesti hlavy, zad, kloubů, časté migrény
  • Podrážděnost, vznětlivé chování
  • Plačtivost, patologický smutek
  • Pocity méněcennosti a neschopnosti
  • Negativní myšlenky, úvahy o smrti a sebevraždě

Tři stádia deprese

Deprese má tři stádia závažnosti. První je tzv. lehká deprese. Člověk se musí nutit do realizace všedních aktivit, cítí se unaven, uzavírá se sám do sebe. Druhé stádium je tzv. středně těžká deprese, kdy má pacient silně negativní myšlení a nemůže standardně fungovat tak jako zdravý jedinec. Nejzávažnější formou je těžká deprese, kdy je nemocný v hlubokém útlumu, trpí silnou apatií, myslí negativně, straní se společnosti a pomýšlí na smrt.

Depresi lze v dnešní době poměrně úspěšně léčit. U lehčích forem se praktikuje pouze ambulantní léčba, kdy pacient pravidelně navštěvuje psychiatra, který sleduje průběh nemoci a případně předepisuje vhodné medikamenty, tzv. antidepresiva. U těžkých forem je nutná hospitalizace ve specializovaném zařízení, kde je pacient pod pravidelnou kontrolou odborníků. Antidepresivní léčbu je dobré doplnit psychoterapií (pravidelné docházení k psychoterapeutovi) či fototerapií (osvícení jasným světlem).

Odborníci rovněž doporučují doplňkovou přírodní léčbu a změnu životního stylu. Velmi důležitá je správná životospráva, pravidelná fyzická aktivita, efektivní způsob relaxace. Vhodné je také doplnit stravu kvalitními doplňky stravy s obsahem aminokyseliny L-tryptofan (látka, z níž v těle vzniká serotonin, hormon dobré nálady), dále pak s obsahem vitamínů skupiny B, kyseliny listové, vápníku, hořčíku a vitamínu C.