Vůně kaki je výrazně vanilková, vnitřní struktura ovoce připomíná dýni, broskev nebo žlutý meloun. Nezralé kaki má svíravě trpkou chuť, ale když vyzraje, je to lahůdka.

Podle nutriční studie kaki obsahuje velké množství vlákniny, vitamínů a minerálních látek. Především vitamin C, draslík, vápník, hořčík, fosfor, železo a mangan. Energetická hodnota 100 g kaki je cca 293 kJ (70 kcal).

Kaki posiluje imunitní systém a metabolismus, pomáhá při stresu, nervozitě a únavě, zmírňuje svalové potíže, pomáhá při srdečních problémech, podporuje zdravé a silné kosti. Pro vysoký obsah vlákniny a kombinovaných fenolů je ideálním doplňkem diet při onemocnění tepen a jako prevence proti skleróze.

Doporučuje se také lidem s nemocnými játry a ledvinami. Díky vysokému obsahu pektinů, které regulují funkci střev, se toto ovoce často používá ve výživě malých dětí a pojídání kaki se doporučuje i v těhotenství, neboť vitamin A napomáhá zdravému embryonálnímu vývoji dítěte.

Kuskus s kaki
Suroviny: 4 kaki Persimon Bouquet, 1 hrnek = 250 ml kuskusu, 2 kuřecí prsa, 1 ½ hrnku vody, ¾ hrnku hrozinek, vařící voda na zalití, 1 lžíce másla, ½ posekané cibule, 2 lžíce lupínků z loupaných mandlí, 4 lžíce posekaných sušených meruněk, 1 lžíce mleté skořice, ¼ lžičky kurkumy, ½ lžičky mletého zázvoru, špetka soli, 1 ½ lžíce medu

Postup: Dejte kuskus do misky, zalijte vodou a nechte ho nabobtnat. V jiné misce zalijte hrozinky vařící vodou a nechte také 15 minut nabobtnat. Poté hrozinky slijte a vodu si ponechte v hrníčku na později.

Na pánvi rozehřejte máslo, osmažte na něm cibuli dozlatova. Přidejte rozinky, mandle, meruňky, koření, med a slitou vodu z rozinek. Přikryjte a nechte 25-30 minut dusit.

Ve skleničce důkladně rozmíchejte skořici, kurkumu, mletý zázvor a sůl. Na pánvi zprudka osmažte kuře na troše olivového oleje a posolte. Poté přidejte osmaženou směs z cibulky, rozinek, mandlí a meruněk. Hotové maso smíchejte se směsí a s kuskusem. Nakonec posypte opraženými plátky mandlí.

Vepřová panenka s kaki omáčkou a s pečenými bramborami
Suroviny: 3ks kaki Persimon Bouquet, 600g vepřové panenky, 1kg brambor, bazalka, tymián, šalvěj, grilovací koření, sůl, 2cl rumu nebo brandy, lžíce medu

Postup: Panenku nakrájíme, naložíme do koření a osmahneme na pánvi. Pro přípravu omáčky nakrájíme kaki na kostičky a také osmažíme. Podléváme vodou. Přidáme lžíci rumu nebo brandy, lžíci medu a vaříme cca 10 minut, dokud nám nevznikne omáčka. Brambory oloupeme, nakrájíme na kousky a vyskládáme na plech potřený olejem, posolíme a dáme péct.

Fazolky s kaki
Suroviny: 4 kaki Persimon Bouquet, 2 lžíce medu, 4 lžíce olivového oleje, 1 lžíce citronové šťávy, 1 lžíce máku, 200 g fazolek, 150 g rukoly, 100 g prosciutta

Postup: Z medu, oleje, citrónové šťávy a máku ušleháme zálivku a dáme vychladit. Fazolky omyjeme a krátce asi 2-3 minuty spaříme v osolené vodě, necháme okapat a vychladnout. Rukolu opláchneme, omyté kaki rozpůlíme a nakrájíme na tenčí plátky. Promícháme s fazolkami, přidáme plátky prosciutta a dochutíme zálivkou.


Kaki s kozím sýrem


Suroviny: 1ks kaki Persimon, salát lollo rosso, salát lollo biondo, polníček, tymián, kozí sýr, ořechy, sůl, olivový olej

Postup: Čerstvé saláty lehce omyjeme a natrháme. Kaki osmahneme na olivovém oleji s tymiánem, poté společně s kozím sýrem a ořechy přidáme k salátu. Dochutíme olivovým olejem a solí.



Pusinky s kaki

Suroviny: 4 kaki Persimon, 4 lžice rumu, 4 bílky, 3 lžíce cukru, mandle nasekané na tenké plátky

Postup: Kaki omyjeme a zbavíme lístečků. Každé ovoce rozřízneme na osm dílků, ale nedořežeme do konce. Kaki by mělo vytvořit rozevřený květ, který zakápneme rumem. Z bílků a cukru ušleháme pěnu, kterou kaki ozdobíme. Dáme péct do rozpálené trouby, přibližně na pět až sedm minut. Před podáním ozdobíme mandlemi.

Foto: Anecoop