Také vás někdy přepadne škytavka, pálení žáhy, průjem nebo naopak zácpa? To samo o sobě nemusí znamenat nic vážného, pokud se ale tyto stavy neobjevují stále častěji. Při zvýšené intenzitě výskytu se totiž už může jednat o vážnější zdravotní problém.

Podle průzkumu Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR bylo v minulém roce evidováno na gastroenterologických odděleních 140 tisíc pacientů s různými druhy gastroenterologických onemocnění, nejčastější byla refluxní choroba jícnu.

I pálení žáhy může ničit zdraví

Velký vzestup výskytu zaznamenalo pálení žáhy. „Pálení žáhy vzniká v důsledku takzvaného gastroesofageálního refluxu. Kyselina chlorovodíková, která má v žaludku za úkol trávit potravu, stoupá nahoru do jícnu a dráždí citlivou tkáň. Zjednodušeně řečeno: žaludeční obsah uniká volně do spodní části jícnu a zase se vrací zpět - je to neúplné zvracení. To způsobuje nepříjemný pocit pálení za hrudní kostí, nadměrné slinění, pocity cizího tělesa v krku nebo obtížné a bolestivé polykání,“ vysvětluje MUDr. Jiří Laštůvka, gastroenterolog a primář Interního oddělení Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem.

Pálení žáhy mnozí nepovažují za stav, kdy musí ihned vyhledat lékaře. Při občasném výskytu to ani není potřeba a nepříjemné příznaky je vhodné mírnit volně dostupnými prostředky z lékárny (např. APO Ome, Rennie, Ranisan, Loseprazol a další).

V případě přetrvávajících obtíží je ale vhodné vyhledat lékaře. Látky, které při pálení žáhy dráždí sliznici jícnu, na ní totiž mohou při chronickém stavu vyvolávat nebezpečné změny. Při nedostatečné léčbě se může vyskytnout i riziko vzniku rakoviny.

Rychlé jídlo u počítače během práce do kolonky zdravý životní styl rozhodně nezapadá.

Rychlé jídlo u počítače během práce do kolonky zdravý životní styl rozhodně nezapadá.

FOTO: fotobanka Profimedia

Hlavně jíst v klidu

Aby nás pálení žáhy trápilo co nejméně, je třeba dodržovat nejen zdravý životní styl, ale především dbát na správný styl stravování. To znamená jíst v klidu, bez jakýchkoli stresorů, jíst častěji a dávat si menší porce, potravu také dobře rozkousat a nehltat. Je také třeba omezit rizikové aspekty, jako je přílišné solení, kouření, nadmíra alkoholu. Změna životního stylu totiž může ovlivnit zdraví člověka až z 60 procent.