Podle odhadů syndrom nočního přejídání postihuje jedno až dvě procenta populace. U někoho se jedná o poruchu příjmu potravy, jiného trápí porucha spánku tzv. insomnie. Druhý případ se týká především depresivních a úzkostných lidí.

S prázdným žaludkem se usnout nedá

"Lidé trpící syndromem nočního přejídání se v noci mnohokrát probouzejí a nejsou schopni znovu usnout, dokud si nedopřejí něco k jídlu. Jídlo, které spořádají, je většinou vysoce kalorické a nezdravé. Nutkání k nočnímu přejídání je natolik silné, že je jedinec nedokáže ovládat a nemá klid, dokud něco nesní," vysvětlují odborníci ze serveru Dobrý-spánek.cz

Lidé si tyto noční hody v podstatě neuvědomují, jejich vědomí je při výletech do kuchyně velmi mlhavé a druhý den si své jednání obvykle nepamatují. Pokud si vybavují pouze útržky, neznepokojují se jimi a nepřipouštějí si, že by mohlo jít o něco neobvyklého.

Pro ty, kteří si jsou nočního přejídání vědomi, je jídlo často nezbytné pro vyvolání příjemných pocitů bezpečí, klidu a pohody.

Léčba šitá na míru

Na syndrom nočního přejídání neexistuje obecný recept. Každá léčba musí být řešena individuálně tak, aby skutečně vyhovovala člověku.

Kromě psychoterapie, která zahrnuje psychologickou podporu, odstranění stresu a osvojení si metod k jeho zvládání, je důležitá i kontrola hmotnosti – jak již bylo zmíněno, porucha příjmu potravy je s poruchou spánku velmi úzce provázána.

"Uplatní se i léky, které mohou ovlivnit biorytmus. Naše vnitřní biologické hodiny řídí kolísání některých dějů v průběhu dne a noci. Hormon melatonin se podílí na řízení spánku, zvýšení jeho hladiny tudíž může pomoci navodit hlubší a klidný spánek. Proto jsou vhodná tzv. melatoninová hypnotika," doporučují odborníci.

Jak poznáte, že se u vás jedná skutečně o syndrom nočního přejídání?

Stačí se jednoduše otestovat. Pokud na sobě pozorujete některé z následujících příznaků, které vás trápí déle než 3 měsíce, nebojte se poradit se svým lékařem.

  • Sníte více než polovinu denního množství potravy až po večeři.
  • Nemáte vůbec chuť na snídani.
  • Obtížně usínáte.
  • V noci se často probouzíte, při probuzení máte neovladatelnou chuť k jídlu.
  • Jídlo, které vás nejvíce láká a kterého sníte nejvíce, je bohaté na cukry (sacharidy).

Více informací na www.dobry-spanek.cz, www.stob.cz ; www.psychycke-zdravi.cz