"Při józe si rozhodně nezlepšíte svou kondici. Ačkoliv některé cviky vypadají složitě, ve skutečnosti jsou fyzicky velmi nenáročné," vysvětluje uznávaný osobní trenér celebrit Matt Roberts a dodává: "Po 25 -30 minutovém cvičení by se měl každý minimálně zadýchat. O intenzitě cvičení tak vypovídá především zrychlený tep, dech a pak také pocení, čehož při józe jen velmi těžko dosáhnete."

Jeho názory podporuje i další odborník John Brewer, profesor sportovních věd na University of Bedfordshire. Podle něj je skutečně nesmysl, když hvězdy tvrdí, že za jejich krásnou postavou stojí především jogínské cviky.

"Díky józe jako takové ještě nikdo nikdy nezhubl. Buď díky tomuto cvičení změnil kompletně svůj životní styl, nebo jógu doplňuje ještě dalším, mnohem usilovnějším cvičením. Jóga tělo maximálně uvolní a zvýší jeho ohebnost. Nejdůležitější sval v těle - srdce, ale ponechá zcela v klidu," zdůrazňuje Brewer.

Gwyneth Paltrowová

Propagátorkou jógy je i Gwyneth Paltrowová. Za její postavu však nemůže jen pravidelné cvičení, ale především velmi drastické diety.

FOTO: fotobanka Profimedia

Profesor vychází především z vědecké studie americké rady pro cvičení ACE, ze které vyplynulo, že aerobní kapacita se u žen nezvýší ani po dvou měsících při 55minutovém cvičení hatha jógy třikrát týdně. Navíc při hatha józe se za 55 minut spálí pouze 144 kalorií, což je skoro stejně, jako když se budete procházet velmi pomalou chůzí. Přestože při power józe se spálí již 237 kalorií, tepová frekvence při tomto cvičení dosáhne pouze 62 procent svého maxima. Aby cvičení z pohledu srdce a plic bylo efektivní, je nutné dosáhnout během cvičení tepové frekvence 70 až 80 procentního maxima.

Samozřejmě jóga má svůj význam v oblasti meditace a zvýšení ohebnosti těla, ale chodit na jógu se záměrem hubnutí, je podle odborníků nesmyslné.

Madonna

Madonna patří také mezi milovnice jógy.

FOTO: fotobanka Profimedia

Zároveň odborníci nabádají lidi k opatrnosti, pokud je trápí bolesti zad. Přestože lehčí formy jógy na tyto bolesti působí skutečně blahodárně, důraznější druhy jógy, jako je ashtanga, mohou zádům víc ublížit než pomoci. Lidé s těmito problémy by pak neměli jógu cvičit bez vedení lektorů.

"Pokud chcete zhubnout, pak si běžte raději zaběhat nebo zvolte jiný aerobní sport. Sezení v poloze lotosový květ vás rozhodně do kondice nedostane," dodává profesor Brewer.