Nadýmání si nevybírá, čas od času potrápí bez rozdílů muže i ženy. Na vině jsou většinou konzumované potraviny, které nadýmání způsobují. Mezi nepříjemné spouštěče patří často luštěniny, sladkosti, sušenky, obiloviny, mléko nebo příliš sycené nápoje.

Kromě výše jmenovaných potravin ale existují podle odborníků i další aspekty, které mají za následek nepříjemný nafouklý pocit. Server Daily Mail sestavil přehled několika z nich.

Příliš horké jídlo

Při jídle doma se vám nadýmání vyhýbá, ale po návštěvě v restauraci vás potíže přepadají? V tom případě se nabízí možné řešení: jídlo je příliš ohřáté, uvádí londýnská dietoložka Luci Danielsová.

"Mezi mými pacienty se často objevují lidé, které tyto nepříjemnosti přepadají po konzumaci potravin v restauracích, zvláště pak po rýži, těstovinách nebo bramborách."

Vysvětlení je vcelku jednoduché. Při přílišném přehřátí jídla se mění jeho molekulární struktura, a vznikají tzv. rezistentní škroby. Ty nejsou stráveny v tenkém střevě, ale putují do tlustého střeva, kde bakterie vyrábí plyn, který následně způsobuje nadýmání. Nejvíce rezistentních škrobů se vyskytuje v hotových jídlech a také v předpečeném pečivu.

Kolísání hormonů 

Častou příčinou nadýmání u žen mohou být právě hormonální výkyvy během menstruačního cyklu. "Mnohé ženy se před nadcházející periodou cítí velmi nafouklé, což je dáno zvýšenou hladinou progesteronu," vysvětluje gynekologická a porodní konzultantka Leila Hannaová z The Sloane Hospital v Londýně.

"Zvýšená produkce progesteronu v období ovulace způsobuje "ochabování" svalů v oblasti břicha. Veškeré orgány nejsou tak pevně "zabaleny" jako obvykle, a proto mají ženy pocit nafouklého břicha. V období před nástupem menopauzy pak bývají tyto stavy nejhorší," dodává.

S povolenými břišními svaly jsou povolená i střeva. Také pracují pomaleji, což může mít za následek zácpu, která následně může zhoršovat i nadýmání. V takovém případě je nejlepší pomocí zvýšený příjem vlákniny.

Žvýkačky

Při žvýkání polykáme více vzduchu, čímž se automaticky zvyšuje i riziko nadýmání, uvádí Peter Whorwell, lékař v nemocnici Wythenshawe v Manchesteru.

"Největší potíže způsobují žvýkačky bez cukru obsahující látky jako sorbitol nebo xylitol, které mohou zapříčiňovat častější stavy nadýmání. Stejné složky se také nacházejí v neslazených nápojích," varuje Whorwell.

Stejně vysoké riziko nadýmání vzniká i při rychlém a překotném hltání jídla.

Zdravá výživa

Podle profesora Whorwella je cokoli "zdravého" ve většině případů i příčinou nadýmání. Vysokým obsahem vlákniny jsou známé obiloviny a luštěniny, které často způsobují nepříjemné kvašení ve střevech. Pokud jste na takové potraviny hákliví, měli byste se vyvarovat i nadměrné konzumace černého chleba, otrub nebo zeleniny.

"Lidé často v rámci zdravé výživy během dne jedí velké množství čerstvého ovoce, oříšků nebo různých semen. To vše ale může i u zdravých lidí způsobit nadýmání, což teprve u lidí se syndromem dráždivého tračníku," varuje.

Antibiotika

Za nadýmáním může stát také nedostatek "dobrých" bakterií ve střevech. Tzv. střevní mikroflóra pomáhá stimulovat trávení a udržuje střevní buňky zdravé. Antibiotika tuto mikroflóru narušují, stejně jako rovnováhu bakterií, které se špatně množí, uvedla specialistka na alergie a dietní sestra Marianne Williamsová.

Bakteriální nerovnováha následně způsobuje citlivost na různé potraviny, které ve střevech kvasí a výsledkem je opět nadýmání. Vhodnou pomocí jsou probiotika.

Stres

"Existuje prokázané spojení mezi mozkem a funkcí střev. Není tedy ničím překvapivým, že pocity úzkosti či deprese mohou způsobovat i zažívací potíže," vysvětluje Whorwell.

Ve skutečnosti je stres jedním z největších spouštěcích faktorů zažívacích problémů. U řady lidí je tak přes zaznamenané dlouhodobé zažívací potíže odhalen i dlouhodobý stres, který může ve výsledku způsobovat i řadu dalších zdravotních komplikací.

Celiakie - alergie na lepek

Mezi méně častou, ale ne neobvyklou příčinu nadýmání, může patřit i alergie na lepek. Bohužel příznaky alergie jsou mnohdy podobné jako ty u syndromu dráždivého tračníku, takže pacienti mohou žít řadu let se špatnou diagnózou a tím se i jejich problém s nadýmáním může souvisle prodlužovat či zhoršovat.

"Pokud máte podezření na potravinovou alergii, je vhodné si po dobu zhruba sedmi dnů vést podrobný deník o konzumovaném jídle, společně s podrobnými příznaky, které se případně objevily. Problémy pak zhodnoťte z hlediska závažnosti či bolestivosti a o výsledcích se následně poraďte s lékařem," vysvětluje Marianne Williamsová, specialistka na alergie.