„Pravdou je, že fyziologicky mají hubnutí většinou jednodušší dvacítky. Není však třeba věšet hlavu, neznamená to, že ženy po čtyřicítce hubnou méně. Někdy naopak hubnou rychleji a s menšími výkyvy, než mladí. Ženy ve středním věku už totiž mají stanovené priority, jsou trpělivější a dokáží více odolat momentálnímu pokušení,“ říká Gabriela Knosová, výživová poradkyně z brněnského Institutu kompliment.

Protože jsou většinou „manažerkami“, které dokázaly skloubit péči o děti, manžela i pracovní život, dokážou si také dobře rozplánovat jídelníček a nákupy potravin. Navíc jde o generaci, která nevyrůstala na fast foodu a polotovarech. Ochotněji než generace dvacátnic stráví více času u plotny, aby si připravily jídlo, které bude nejen chutné, ale také zdravé a vhodné pro redukční režim.

Záleží na zdravotním stavu

Těžší to mají ženy po čtyřicítce především se zdravotním stavem, který může omezovat například možnosti pohybových aktivit. Nejčastěji se jedná o bolesti zad a váhonosných kloubů, vysoký krevní tlak či rozvoj cukrovky druhého typu.

„Tomu všemu musíme uzpůsobovat redukční režim, často je potřeba redukční dietu kombinovat s patřičnou klinickou výživou, modifikovat tréninkový plán s ohledem na sníženou fyzickou zdatnost, svalovou sílu, vytrvalost, pohybové omezení,“ říká Knosová.

Nejlepší je ke změně stravování přidat cvičení, a to i navzdory zdravotním omezením. Samozřejmě je potřeba zvolit správný druh pohybu, jeho frekvenci a intenzitu. Ve výjimečných případech však může být pohybová aktivita riziková.

„Pokud má klientka například velmi vysoký tlak a hypertenzi druhého stupně, začínáme redukční program jen úpravou výživy. Redukce prvních pěti až šesti kilogramů se obvykle příznivě odrazí i na poklesu tlaku, a tehdy přecházíme na komplexní program hubnutí – strava i pohyb,“ upozorňuje Knosová.

Metabolismus se po čtyřicítce zpomaluje

Pozitivní informací je, že po zhubnutí se mohou hodnoty krevního tlaku dostat na normu. Většinou je také už během hubnutí potřebné přehodnotit léčbu a dávkování některých léků. Obvykle se dávkování sníží, ale někdy může lékař doporučit i úplné vysazení léků.

„Podle medicínských výzkumů již redukce pěti až deseti procent tělesné hmotnosti přináší významné zlepšení zdravotního stavu. Běžně se stává, že se v průběhu redukčního programu našim klientům upraví krevní tlak, zlepší glykemie nebo sníží cholesterol,“ dodává terapeutka.

Po čtyřicítce je bohužel samozřejmostí zpomalení metabolismu (proto už si nemůžeme tolik „dopřávat“ jako za mlada, měly bychom být důslednější ve výběru a množství jídel). Zároveň klesá hladina hormonů, i proto ženy po čtyřicítce – i přesto, že stále menstruují – obecně hubnou s většími obtížemi než v mladším věku. Pokud žena hubne velmi pomalu, nebo se redukce její váhy dokonce zastavila, může jít o předzvěst počínající menopauzy.

Vše je individuální

Je mnoho žen, u kterých menopauza probíhá mírně, tempo redukce se neliší od průměrných hodnot. Nicméně existují ženy, u nichž dochází k výraznému zastavení redukce váhy a v takový moment je lepší program hubnutí přerušit. Obecně lze ale říci, že správné stravování a cvičení významně zmírňuje negativní projevy menopauzy.

Proto, ať jste v jakémkoli věku, nikdy není pozdě udělat něco pro sebe. Pamatujte však, že je třeba akceptovat fyziologické změny organismu, je zbytečné jít hlavou proti zdi. Pokud jsou vaše cíle reálné, můžete zhubnout, aniž byste se trápila. Jak odborníci zdůrazňují, při správně zvoleném redukčním plánu byste se měla i během hubnutí cítit dobře a plná energie.

1. díl - Nejčastější chyby při hubnutí, když je vám kolem dvacítky [celá zpráva]