Co tedy způsobuje, že přemíra cvičení není pro hubnutí a přitažlivou ženskou postavu prospěšná?

„Většina žen touží po štíhlé, pevné postavě o konfekční velikosti 36 až 38, což odpovídá i určitým tělesným objemům. V případě, že se přecení důležitost cvičení a nevhodně se vytvoří tréninkový plán, může se stát, že postava zmohutní. Tuková vrstva se sníží minimálně a objem svalů se zvýší,“ vysvětlila nutriční specialistka Gabriela Knosová z brněnského Institutu kompliment.

Deset kilogramů za čtvrt roku

O tom, že příliš pohybu hubnutí neprospívá, se přesvědčila i pětadvacetiletá slečna Beáta. Odjakživa byla aktivní, sportovala. I přesto začala mít problém s nadváhou, po nástupu na vysokou školu přibrala během roku deset kilogramů.

„Vždycky jsem si myslela, že čím víc budu cvičit, tím víc budu hubnout. I přes mou aktivitu se mi ale samotné váhu nepodařilo dostat pod sedmdesátku, což při mých sto šedesáti centimetrech výšky nebylo ideální,“ vzpomíná.

„V té chvíli jsme doporučili omezit některé pohybové aktivity a věnovat více času odpočinku. Slečna Beáta byla překvapená, že se poté redukce váhy opět rozběhla,“ vzpomíná Gabriela Knosová. Po třech a půl měsících hubnutí slečna Beáta vážila 61 kilogramů.

Přemíra cvičení = drastická dieta 

"Dalším problémem je, že můžeme přílišnou tělesnou aktivitou výrazně převýšit výdej energie nad příjmem," varuje Knosová. Organismus se tak dostane do podobné situace, jako když se snažíme zhubnout drastickou dietou. Tělo se přepne do úsporného režimu a začne si paradoxně bránit ty tukové zásoby, kterých se chceme zbavit.

 

Při zvýšení fyzické aktivity by organismus dokonce mohl brát energii ze svalové tkáně,Gabriela Knosová z Institutu kompliment

"Pokud bychom ještě zintenzivnili sportovní aktivitu, organismus by mohl dokonce začít brát energii ze svalové tkáně. Optimální frekvence, intenzita a délka pohybové aktivity se odvíjí od věku, pohlaví, fyzické zdatnosti a zdravotního stavu. Pokud jde o redukci hmotnosti, úplně postačuje aerobní trénink dvakrát až třikrát týdně v délce třicet až šedesát minut, s intenzitou do mírného zpocení,“ doporučuje Gabriela Knosová z brněnského Institutu kompliment.

Cvičební dny by se podle odbornice měly kombinovat s dny oddechovými, určenými pro regeneraci těla. Zájemci o poradenství v oblasti výživy a redukce hmotnosti se mohou obrátit na odbornice z Institutu kompliment (www.komplimentinstitut.cz).