Nové tanečně-kondiční cvičení je určeno těm ženám, které si chtějí zatančit a zároveň zapracovat na své postavě. Pozitivní zprávou je, že je vhodný i pro úplné začátečníky.

"Když jsem viděla tanec zumbu, napadlo mě, že mohu ženám a dámám každého věku přinést komplexnější souhru pohybů a kondičního cvičení. Chtěla bych pozvat dámy středního a vyššího věku, neboť pohyby a cvičení při fitjazzu jsou ideální i pro vyšší věkové kategorie," řekla Novinkám zakladatelka fitjazzu, cvičitelka Helena Peerová.

Tóny Armstronga, Sinatry i Franklinové

Dámám, jež nezvládají cvičení při popové hudbě, srdce zaplesá, protože obvykle se cvičí na jazzovou a soulovou hudbu. Poslech Louise Armstronga, Franka Sinatry, Arethy Franklinové může být vítaným zpestřením pohybu.

Podle zakladatelky tanečního stylu je cílem fitjazzu radost z pohybu a tance, příjemným doplňkem jsou celkové zlepšení kondice a tvarování postavy. Je určen široké veřejnosti, protože je jednoduchý a jednotlivé kroky jsou snadno naučitelné.

"Máme dokonce 73letou paní, která u nás cvičí. Na cvičení fitjazzu je hezké to, že se nejedná o vybranou skupinu lidí, může jej cvičit každý. Fitjazz je určen opravdu všem generacím. Ideální by bylo, kdyby dorazily máma s dcerou," vyslovila přání Peerová.

Fitjazz využívá taneční techniku pro ovládnutí jednotlivých svalových skupin, zlepšení držení těla a jako přípravu pro taneční variace. Nejvíce vypracovává dolní končetiny, posiluje je a tvaruje. Posilovací blok je zaměřen na břicho, hýždě a paže. Navíc harmonizuje svalové napětí, čímž ulevuje od bolesti zad způsobené přílišným stažením zádových svalů nebo naopak jejich ochabnutím.

„Fitjazz zvyšuje rozsah pohybu v kloubech a pružnost páteře. Využívá speciálního způsobu postavení chodidla, které přímo ovlivňuje držení těla. Díky tomu břicho posilujeme správně, bez nežádoucího vyklenutí směrem ven. Tato technika byla pravděpodobně užívána již ve staré józe, ale nebyla dosud přenesena do běžného cvičení,“ upřesnila cvičitelka z tanečního studia Tančit může každý v Sokole Michle techniku cvičení, jež přirovnává k uměleckému a svobodnému aerobiku.

Svalové a kondiční cvičení

Podle cvičitelky Heleny Peerové je fitjazz vhodný i pro začátečníky bez fyzické kondice. „Ve fitjazzu pracujeme uvědoměle s tělem a jde více o svalovou a kondiční záležitost. Tím, že jedna lekce trvá 55 až šedesát minut bez pauzy, zvyšuje se i kondice,“ uklidnila cvičitelka počáteční zájemkyně o tanec.

Tempo fitjazzu je středně rychlé a je určené pro všechny kategorie, vyjma dětí. Podle cvičitelky Peerové by fitjazz děti nebavil.

Semináře pro budoucí cvičitele

Komu by bylo jednoduché cvičení málo, může se vypracovat ke složitějším sestavám. Cvičitelka potvrdila, že sestavy bývají náročné podle úrovně cvičenců: „Nejvyšší náročnost je už v podstatě čistě taneční záležitostí obohacenou o posilování. Z fitjazzu se dá přejít na taneční lekce, které jsou pak delší a technicky náročnější.“

Na jaře Helena Peerová povede v tanečním studiu Tančit může každý výukový seminář pro nové lektory, díky nimž by se fitjazz dostal do dalších pohybových studií, a tím k širší veřejnosti.