Problémy se zády lidé nejčastěji řeší léky proti bolesti, které ale jen tlumí bolest a problém jako takový neřeší. Odborníci se snaží hledat skutečnou příčinu problému a to především ve svalové disbalanci těla. Svaly totiž pracují intuitivně a pokud u některého z nich dojde k problému, pak se snaží ostatní svaly jeho dysfunkci vyrovnat. Člověk si tak obvykle ulevuje od bolesti a postavení těla přizpůsobuje situaci.

Správné držení přitom nespočívá ve vzpřímeném postoji. Nejdůležitější je, aby celé tělo bylo v rovnováze a člověk se tak mohl pohybovat s minimálním úsilím. K tomu je zapotřebí i maximální uvolněnost kloubů, jedině tak se tělo může správně přizpůsobit měnícím se okolnostem při pohybu.

Výborným příkladem je fotbalista David Beckham, který má dokonale vyvážený postoj a i jeho pohyb působí naprosto harmonicky.

Fotbalista David Beckham na fotbalovém mistrovství v Jižní Africe.

Fotbalista David Beckham má prý dokonalé držení těla.

FOTO: fotobanka Profimedia

Jak uvolnit krk

Pokud vás často trápí ztuhlý krk, pak za to obvykle mohou špatné návyky, které drží hlavu ve velmi pevné pozici a znesnadňují jí tak pohyb. Váha hlavy pak může způsobit svalové napětí na krku a ramenou, kvůli čemuž se opět narušuje celková rovnováha těla.

Nadměrná ztuhlost a napětí ve svalech krku tedy může způsobit, že krční páteř tlačí na nervy v okolí, což se může projevovat jako brnění rukou či bolest hlavy.

Přitom uvolněný krk a dobrá balance hlavy jsou základem zdravého držení těla. Vztah mezi hlavou, krkem a zády určuje, jak tělo funguje.

Hlava váží 4 - 5 kg a je nutné ji vyvážit ve výšce prvního obratle (zhruba mezi ušima). Jen čtyřicet procent váhy hlavy je za bodem rovnováhy, zbytek, tedy 60 procent, se rozprostírá v přední straně.

Pokud dovolíme, aby u svalů na krku došlo k uvolnění napětí, hlava se nám přirozeně posune právě v oblasti prvního obratle o několik stupňů dopředu.

Cvičení: Soustřeďte se na první obratle páteře a tedy oblast ve výšce uší. Pohněte hlavou o několik stupňů dopředu, tak aby se pohnula jen hlava, ne krk.

Myslete na to, jak váš nos klesá, byť jen o několik milimetrů a jak chrupavky podpírají  vaší lebku. Nesnažte se přitom zastrčit bradu ani pohnout krkem dopředu.

Plná výška

Pokud člověk zvládne uvolnit napětí v krku a ramenou, pak snáze dosáhne skutečné výšky svého těla a to bez většího úsilí.

Děti ve věku dva až čtyři roky mívají správné, vzpřímené držení těla. Celé jejich tělo se pohybuje s určitou lehkostí a grácií. Po čtvrtém roce věku se u nich začínají utvářet špatné návyky v držení těla, začne jim tuhnout šíje, hroutit se bederní páteř. Při sezení na židli se začnou hrbit a povolí jim ramena.

Pokud nezačnou cvičit a dávat si pozor na držení těla, pak mají obrovskou pravděpodobnost, že si na špatné držení těla utvoří návyk a v budoucnu se nevyhnou problémům se zády.

Proto je tak důležité už od dětství odbourávat tyto zlozvyky a hledět na správné držení těla.

Cvičení: Uvolněte hlavu jednoduchým cvikem - kdy hlavu volně předkloňte a opět narovnejte. Nic nedělejte silou, ale k pohybu využívejte jen přirozenou váhu hlavy. Jedině tak uvolníte nežádoucí napětí.

Velmi jednoduchý cvik, jež pomáhá k prodloužení a podpoře těla a tedy i ke skutečné výšce postavy.