Zamyslet bychom se ale měli nad tím, jaké menu si k večeři připravíme. I klasická štědrovečerní večeře - polévka, ryba, bramborový salát - se dá připravit zdravě a přitom chutně.

Při přípravě polévky je jedno, zda jde o polévku rybí, hrachovou či jinou, vždy můžeme zvolit méně kalorickou i cholesterolovou variantu. "Energii snížíme přidáním pouze malého množství tuku a také způsobem zahuštění. Místo klasické jíšky použijeme např. strouhanou zeleninu či strouhané brambory. Záměnou tuku živočišného za rostlinný navíc snížíme obsah cholesterolu," uvádí různé možnosti Mgr. Pavel Suchánek z IKEM.

Majonézu lze nahradit jogurtovou omáčkou

Bramborový salát se u nás připravuje samozřejmě z brambor, zeleniny, vajec a majonézy. Klasickou majonézu, která má obsah tuku 80 procent, můžeme bez obav nahradit chutnou jogurtovou omáčkou, jejíž obsah tuku je 26 procent.

Někdo dokonce přidává do salátu salám. Pokud ale salám a vajíčka vynecháme, nejenže snížíme energetickou hodnotu, ale chráníme se také před vyšším příjmem cholesterolu. Můžeme také vyzkoušet selský bramborový salát. Uvařené brambory se nakrájí, posolí a dochutí hořčicí, octem, pepřem, rostlinným olejem a někdo přidává i nakrájenou cibuli.

Ryba nejen na slavnostním stole

Ryby jsou důležitým zdrojem jódu, vápníku, železa, zinku, selenu, vitamínů skupiny B a B 12. Rybí tuk obsahuje také vitamíny A a D. Netučné ryby, jako jsou např. pstruzi, candáti ale i žralok, jsou velmi dobře stravitelné.

Tučnější ryby, třeba losos, tuňák, makrela, kapr a sardinky, jsou zdrojem omega-3 nenasycených mastných kyselin. "Je již prokázáno, že jeden respektive dva pokrmy z ryb týdně sníží riziko vzniku onemocnění srdce až o polovinu. Pokud sníme ryb více, další pozitivní efekt se neprojeví dalším snížením, jak by se mohlo předpokládat, protože se jedná o takzvaný prahový efekt," uvedl Suchánek.

"Ačkoli totiž pokrmy z ryb našemu zdraví nesporně prospějí, musíme při sestavování jídelníčku přihlížet i k tomu, že obsahují tuk. Při vysoké konzumaci nenasycených tuků může vznikat v organismu nadměrné množství volných radikálů, které podporují stárnutí a podle některých autorů se podílejí na možném vzniku nádorových onemocnění. Větší množství ryb bychom proto měli konzumovat se zeleninou a každý den si také dopřát ovoce, které tento efekt minimalizují," dodal Suchánek.

Rozhoduje způsob přípravy

Energetickou hodnotu štědrovečerního kapra ovlivňuje způsob jeho přípravy. Na smažení zvolíme raději rostlinný tuk k tomu určený. Po usmažení položíme kapra na ubrousek a osušíme nebo na chviličku ponoříme do vroucí vody, abychom se tak zbavili přebytečného tuku.

Energetickou hodnotu pokrmu můžeme snížit i tím, že osmaženou strouhanku, která obsahuje většinu tuku, prostě jíst nebudeme.