Ženy a dívky na ní přitahuje chytlavá rytmická muzika a emoce. Ale také možnost užít si tance, aniž by si příliš uvědomovaly, že vlastně docela intenzivně cvičí. Zumba jim nepřipadá jako dřina, ale jako zábava. Jakmile zvládnou prvních pár krokových variací, začnou si v tělocvičně připadat jako tanečnice.

Blahodárná zapomnětlivost

Alberto Perez, původně kolumbijský instruktor aerobiku, si tuto módní novinku vymyslel v roce 1999. Když přišel na jednu ze svých hodin, zjistil, že si doma zapomněl hudbu. Aby situaci zachránil, skočil si do auta pro kazetu se svou oblíbenou latinskoamerickou muzikou. A začal na ni improvizovat. Využíval jednoduché variace kroků různých tanců.

Všiml si, že to mělo pozoruhodný efekt. Atmosféra v tělocvičně se úplně změnila. Lidé se začali usmívat a bavit. Tato hodina je nadchla. Chtěli, aby i ty další probíhaly ve stejném duchu. A tak spatřila světlo světa zumba.

Některé z žen začnou se zumbou proto, že se snaží shodit, jiné si chtějí nahradit zmeškané taneční a další se třeba těší na to, jak předvedou taneční představení svému muží, říká Nikola Hanyšová. Důležité je, že mají motiv a ze cvičení radost

"Některé z žen začnou se zumbou proto, že se snaží shodit, jiné si chtějí nahradit zmeškané taneční a další se třeba těší na to, jak předvedou taneční představení svému muží," říká Nikola Hanyšová. "Důležité je, že mají motiv a ze cvičení radost".

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Jak byznys nabíral obrátky

Stejně důležitým, ne-li důležitějším okamžikem bylo pro Pereze setkání s mladým Američanem kolumbijského původu v Miami v USA. Byl spolumajitelem internetové firmy. Snažil se vysvětlit Perezovi, že zumba nebude jen hit, ale také skvělý byznys. Nemýlil se.

Sehnal peníze na televizní reklamu a objednávky na DVD s cvičením se jen hrnuly. Lidé se zajímali také o kurzy zumby, konal se první festival, vznikl televizní program, Perez školil instruktory a vymýšlel různé varianty tohoto tance pro starší lidi, těhotné, děti, lidi s tělesnými handicapy. Tým, který vznikl, přišel i s vlastním oblečením a pomůckami. Zumba postupně dobývala svět.

Koktejl po latinsku

Co je pro ni typické? Kombinuje aerobní cvičení s prvky salsy, reggaetonu, merengue a cumbie, ale také rumby, flamenka, tanga a dalších latinskoamerických tanců. Někteří instruktoři využívají i country, hip hop a další styly. Naučí lidi řadu krokových variací a pak nechají na nich, jak svobodně a s jakou fantazií je budou používat. Mohou improvizovat, jak chtějí, mohou se nechat unášet svými pocity.

Aerobní je takové cvičení, které se pohybuje v aerobním pásmu, tedy za přítomnosti a využití kyslíku při metabolismu, což umožňuje spalování tuků. Za aerobní můžeme tedy považovat každou tělesnou aktivitu, kterou děláme se správnou intenzitou (pokud je nízká, nebo naopak moc vysoká, tzv. anaereobní, spalují se tuky málo nebo vůbec).

Pomoci nám může měřič tepu, na kterém si nastavíme dolní a horní hranici pásma optimálního spalování tuků vzhledem ke svému věku, případně handicapům. Když pásmo překročíme, přístroj začne pípat.

Jinou velice jednoduchou pomůckou je to, že při správné intenzitě pohybu zvládáme mluvit s obtížemi, ale ještě to dokážeme. Pokud nám to už nejde a zalykáme se, jsme nad touto hranicí.

Nemá ovšem smysl začít s měřením tepu hned na úvodních hodinách zumby. Na těch si obvykle zvykáme na tělesnou zátěž a potřebnou kondici teprve nabíráme.

Pokud chcete se zumbou hubnout, musíte se většinou zamyslet i nad jídelníčkem

Pokud chcete se zumbou hubnout, musíte se většinou zamyslet i nad jídelníčkem

FOTO: fotobanka Profimedia

Berte to střízlivě

Alberto Perez, přezdívaný Beto, uvádí ve svém bestselleru Zumba, že při tanci spálíme za hodinu 600 až 1000 kalorií. Pro vaši představu 1000 kcal je přibližně 4200 kilojoulů (kJ), což je zhruba polovina toho, co průměrný člověk sní za celý den. „Už 3000 kJ za hodinu je výkon, který dá pořádně zabrat špičkovému sportovci,“ upozorňuje MUDr. Martin Matoulek z obezitologické ambulance III. interní kliniky 1. lékařské fakulty UK v Praze.

Je tedy jasné, že pro normálního smrtelníka by tak mimořádný výdej energie neznamenal radost, spíše nesmyslné schvácení, a většina z nás by ho nebyla ani schopna.

Nehonit se za kily, užívat si radosti

Populární Beto Perez v knize uvádí také to, že díky střídání rychlejšího a náročnějšího cvičení s pomalejšími úseky je spalování tuku devětkrát vyšší než třeba u 45minutové chůze na běžeckém trenažéru. „To by znamenalo, že za pět minut zumby spálím tolik jako za 45 minut svižné chůze,“ říká doktor Matoulek. „To je přece zjevně přehnané.“

Stejně střízlivě je dobré brát i údaj, že za tři týdny shodíte až šest kilogramů nebo že některé potraviny ovlivňují tukové polštáře v určitých partiích těla. Na zumbě je cenné hlavně to, že přiláká k pohybu i ty ženy, které mu jinak moc nedají.

Typickým způsobem hubnutí mužů je podle odborníků sportování, typickým způsobem hubnutí žen zase dieta. Pro rozumné shození váhy a její udržení musíme ale spojit obojí. Proto má hlavně pro ženy význam Perezova filozofie zumby, která se dá stručně vyjádřit větou: Zapomeňte na cvičení, začíná zábava.

První fáze kroku zvaného mačeta z tance Cumbia

První fáze kroku zvaného mačeta z tance Cumbia

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Druhá fáze kroku zvaného mačeta z tance Cumbia

Druhá fáze

FOTO: Jan Handrejch, Právo

 

Třetí fáze kroku zvaného mačeta z tance Cumbia

Třetí fáze

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Doopravdy si to vychutnat!

Temperamentní latinskoamerické písničky se rozléhají tělocvičnou základní školy v Plamínkové ulici v Praze. Nikola Hanyšová tu učí zumbu ženy, které chodí do kurzů hubnutí společnosti Stop obezitě (STOB). Není pouhou instruktorkou tohoto cvičení. Několik let tančila závodně právě v kategorii latinskoamerických tanců. Ale také studovala výživu v oboru veřejné zdravotnictví na 3. lékařské fakultě UK v Praze, což ji přivedlo do STOB.

Snaží se přizpůsobit tempo tance a rychlost výuky tomu, že do kurzů chodí především ženy středního a staršího věku. „Nejde jen o to, aby fyzická zátěž byla přiměřená jejich fyzickým možnostem a cvičení je bavilo,“ říká Nikola Hanyšová, „jde také o to, aby měly radost, že ho zvládají, že jim jde, a začaly si tance doopravdy užívat. Proto je tak důležité vycházet z jejich dispozic a rytmu.“

V některých centrech vypadá totiž výuka i tak, že instruktor vysvětlí lidem kroky a pak začne tančit. Někde dokonce spustí rovnou. Jestli se lidé chytají nebo ne, to je jejich problém.

Řadě žen je na zumbě příjemné, že ji mohou tancovat bez mužů, stejně jako s nimi. V každém případě na nich nejsou závislé.

Na konci se usmívají

Pro instruktorku je také zajímavé pozorovat, jak tanec začne řadu žen postupně proměňovat. Ze začátku mají zamračený soustředěný výraz. Ale jakmile jim to trošku jde, začnou se usmívat. Mají radost z toho, že si při muzice, z které sálají emoce, sluníčko a pozitivní energie, hezky zatančí nebo i pořádně zařádí. Záleží na jejich založení a temperamentu. Navíc spálí nějaké ty kalorie, zlepší si kondici a posílí řadu důležitých svalů.

To však nemusí být všechno. Řada z nich se narovná, zatáhne bříško a vypne prsa. I mimo tělocvičnu pak vypadají veseleji, působí uvolněněji a sebevědoměji. Říkají jim to kamarádky a některým i výmluvné pohledy kolemjdoucích pánů.

Podstatné je pro ně také to, že v těchto kurzech neřeší nadbytečné tuky jen pohybem. Odbornice přijdou spolu s nimi na to, jakých chyb se dopouštějí ve svém jídelníčku. A do jaké míry se na jejich faldech podílejí nezvládnuté emoce.