Podle odborníků totiž snění o oblíbeném jídle nakonec sníží reálnou chuť na něj a s největší pravděpodobností si jej už nedáte. Nesmíte ovšem myslet na porci na talíři, trik spočívá v tom, že si máte představovat, jak se oním chutným jídlem neustále cpete.

Na tyto myšlenky totiž reagují přirozené mechanismy, jež ovládají spotřebu a zamezují přeplnění se jídlem.

Doktorka Carey Morewedgeová, vedoucí studie z Carnegie Mellon University v Pittsburghu, tvrdí, že snažit se potlačit myšlenky na oblíbené potraviny a násilně omezovat chutě na ně je zásadně vadná strategie. Dokazuje to podle ní pokus, jenž provedla se svými kolegy.

Myšlení na bonbóny sníží jejich konzumaci o polovinu

Vědci provedli pokus, při němž rozdělili dobrovolníky do skupin a vyzvali je, aby mysleli na to, jak jí čokoládové bonbóny nebo jak hází peníze do automatu na praní prádla. Všechno měli zopakovat asi třicetkrát. Někteří dobrovolníci měli přitom více myslet na bonbóny, jiní na mince.

Po tomto úkolu byla všem dobrovolníkům nabídnuta miska s cukrovím. Ukázalo se, že ti, již v pokusu nejčastěji mysleli na to, jak si dopřávají čokoládové bonbóny, si ve skutečnosti dali asi o polovinu méně sladkostí, než ti ostatní. Když jim byl ovšem nabídnut sýr, snědli ho stejné množství jako další dobrovolníci. Myšlení na čokoládové bonbóny tedy nesnižuje konzumaci sýru, ale jen konzumaci podobného typu jídla.

Z výsledků studie publikované v časopise Science vyplývá, že myšlenky na konzumaci určité potraviny se v podstatě promění ve zvyk, což postupně snižuje motivaci a touhu ke skutečnému jídlu vysněné potraviny. Výzkum tedy vyvrací staré rčení, že čím více myslíte na jídlo, tím více toho sníte.