Není to tak dávno, co ji začali přidávat do umělé výživy pro kojence. Mluví o ní jako o prebiotiku nebo také prebiotické vláknině.

Zjistili totiž, že příznivě působí na fungování trávicího traktu a složení střevní mikroflóry. Pro zdraví prospěšné probiotické bakterie je stejně důležitá jako živná půda pro rostliny.

Hluboký omyl

Vytváří v tlustém střevě příznivé prostředí zejména pro bifidobakterie a částečně také laktobacily. Stimuluje jejich množení a aktivitu. Odborníci mluví o bifidogenním účinku. Jednoduše řečeno: zlepšuje stav střevní flóry a zefektivňuje obranu organismu proti přemnožení bakterií, které by nám mohly škodit.

Odborníci na výživu ji dlouhá léta považovali za balast, který neobsahuje žádné užitečné látky a tělo ho ani neumí využít. Dnes zjišťují, jak hluboce se mýlili.

Proti řídnutí kostí

Prebiotická vláknina skutečně žádné cenné látky neobsahuje. Ale tím, že zlepšuje stav střevní mikroflóry, pomáhá zlepšit naše trávení. Fermentací, tedy kvašením této vlákniny, vznikají mastné kyseliny. Ty částečně vstřebáváme a částečně slouží jako potrava pro bakterie v trávicím traktu. Také ovlivňují pH ve střevě.

Jeho snížením, tedy zvýšením kyselosti, zlepšují rozpustnost některých minerálů, jejich biologickou dostupnost i absorbování. Typickým příkladem může být vápník a hořčík. Ty jsou důležité třeba pro stavbu kostí. Dostatek prebiotické vlákniny proto můžeme považovat za součást prevence proti osteoporóze: řídnutí kostí.

Podpora imunity

Ale nejen to. Snižuje vysoký cholesterol a krevní cukr. Je důležitou součástí obrany proti rakovině tlustého střeva. Optimalizací střevní mikroflóry se podílí na lepší imunitě. Zvýšený počet bifidobakterií a jejich aktivita nedovolí totiž škodlivým bakteriím, aby se přichytily na střevní sliznici. Podílí se také na aktivizaci imunitních buněk a tak bychom mohli pokračovat. Ani vědci o ní ještě nevědí všechno.