Z několikahodinového sezení u monitoru totiž bolí záda, hlava i oči, polevuje soustředění. Na tyto obtíže zabírá jednoduché cvičení. Unaveným očím uleví takzvaná oční jóga, cviky naleznete zde.

Výška stolu, židle a vhodné osvětlení

Zásadou je správná výška pracovního stolu. Deska by měla být zhruba 75 centimetrů vysoko, může být i vyšší, je pak třeba upravit výšku židle. Pracovník by měl mít horní část monitoru ve výšce očí, vzdálenost očí od displeje by měla být šedesát centimetrů.

Světla by měl být dostatek, nejlepší je denní světlo, nejlépe prý dobíjí baterky. Světlo v kanceláři by mělo být rovnoměrné a přiměřeně silné, nemělo by oslňovat.

Problémy s židlí a bolavými zády řeší gymnastický míč. Musí se na něm sedět vzpřímeně, páteř se méně namáhá. Drobné pohupování na míči zároveň jemně posiluje břišní i zádové svaly a pomáhá správnému držení těla. Pracovnímu soustředění pomáhá, když je tělo dostatečně zavodněno.

Pití, jídlo, cvičení

Již lehká dehydratace může způsobit nesoustředěnost, nepozornost a bolesti hlavy. Je proto dobré mít v práci na stole neustále nějaké pití. Vedle vody to může být i jakýkoli jiný nealkoholický nápoj, který člověku chutná.

Odborníci doporučují udělat si čas na pauzu na kávu. Když si jde člověk uvařit čaj nebo kávu, nebo si zajde pro nápoj do automatu, protáhne si tělo, utřídí myšlenky a nabere novou energii do práce.

Jíst by se mělo několikrát za den. Kdo dopoledne hladoví a pak si dá v poledne vydatný a tučný oběd, není už schopen práce. Krev se kvůli trávení přesouvá z mozku do žaludku a na soustředění už nezbývá kapacita. Proto by pracovník měl jíst průběžně, nakrájené jablko, rajče nebo okurku, ujídat müsli tyčinku či oříšky. Stačí mu pak lehký oběd, po kterém mu bude mozek pracovat na plné obrátky.

Během dne by si člověk měl v kanceláři zacvičit, stačí dvakrát za den pár jednoduchých protahovacích cviků. Uleví ramenům, bederní i krční páteři a rozproudí krev. Bolavým rukám u počítače pomohou jednoduché cviky, jež naleznete zde.

Cestou do kuchyňky nebo na toaletu je dobré se zastavit ve dveřích, vzpažit a zapřít dlaně o rám dveří nad hlavou. Pak je třeba uvolnit ramena a udělat půl kroku vpřed. V této poloze zhluboka dýchat, až se dostaví uvolnění.