Podle statistik sníme jen asi 800 gramů sladkovodních ryb za rok. Odborníci na výživu doporučují toto množství, respektive dvakrát 400 g, jako dávku na týden.

Rybí tuk je zdravý tuk

Zdálo se to nepochopitelné. Grónští Eskymáci prakticky neznali infarkty a další civilizační choroby, i když jedli neuvěřitelné množství tučného masa. A jen málo ovoce nebo zeleniny. Jak je to možné?

Lékaři přece roky zdůrazňovali a dodnes zdůrazňují, že tučné maso hrozí nadbytečnými kily, kornatěním cév nebo rakovinou. Zdravá strava je podle nich především ta, která obsahuje minimum tučných mas a hodně zeleniny i ovoce.

Tajemství Eskymáků spočívalo v tuku ryb a tuleňů. Výzkumy ukázaly, že obsahuje - podobně jako třeba olivový olej - hodně nenasycených mastných kyselin, zejména blahodárných omega-3 kyselin. Bohaté je na ně především maso tučných mořských ryb: makrel, sardinek, šprotů, sleďů, tuňáků a lososů, ze sladkovodních ryb maso pstruha.

Zlepšují pružnost cév

Až o 80 % se sníží riziko náhlé smrti u lidí, kteří mají v těle vysokou hladinu omega-3 mastných kyselin. Nezávisle na věku nebo na tom, jestli kouřili. Taková hladina však vyžaduje, aby jedli hodně tučných ryb typu makrely (3-5krát týdně). Nebo aby užívali potravinový doplněk s rybím tukem, případně přímo s nenasycenými mastnými omega-3 kyselinami. Lze je koupit v lékárnách.

Snižují vznik krevních sraženin, které jsou nejčastější příčinou infarktů a mrtvic. Zlepšují proudění v nejjemnějších cévách. Upravují hladinu rizikového cholesterolu itriglycerolů. Zlepšují pružnost cév a mohou snižovat i vysoký krevní tlak, na jehož regulaci se podílejí.

Ukázkou toho, jaké efekty přináší zvýšená spotřeba ryb, zejména těch, které obsahují hodně zdravého tuku, je Finsko. Díky mohutné kampani podporované lékaři tam lidé začali jíst dvakrát tolik ryb. A výskyt typických kardiovaskulárních chorob klesl na polovinu.

Jíme jich málo

Kolik ryb je dobré snít, o tom se odborníci teprve přou. Různé ryby mají různý obsah zdravých tuků. A různé studie také ukazují různé efekty těchto tuků. Lékaři tvrdí, že čím častěji budeme ryby jíst, tím lépe. Pokud nám v tom nebrání jiné zdravotní komplikace.

Výraznější pozitivní efekty na cévní soustavu však můžeme čekat při konzumaci slušné porce ryby jednou až čtyřikrát týdně. Ale třeba před mrtvicí nás skoro z poloviny ochrání i to, když si dáme jednu až tři ryby měsíčně.

U nás jíme ryb hodně málo. S ročním průměrem 5,4 kg ryb na hlavu patříme k hlubokému podprůměru. V sousedním Německu je to 10 kg, v Japonsku kolem 60 kg a na Islandu dokonce přes 90 kg. Je otázka, do jaké míry se konzumace ryb podílí na tom, že se Japonci dožívají nejvyššího průměrného věku na světě. Muži 75 a ženy 85 roků. Zčásti určitě, především tím, že snižují riziko nejčastější příčiny úmrtí: infarktu.

Špičkové bílkoviny

Rybí maso obsahuje kvalitní bílkoviny. Bez nich by náš organismus nedokázal existovat. Jsou nutné ke spoustě procesů, třeba k růstu a obnově buněk. Včetně kožních.

Častým problémem potravin bohatých na bílkoviny však bývá to, že obsahují dost tuků, a tedy kalorií. U masa většiny ryb to tak není. Je lehké a snadno stravitelné. Navíc tuk z ryb je zdravý.

V rybím mase najdeme také vitamíny, například vitamín D, který má velký vliv na výměnu vápníku, a proto se mu někdy přezdívá cement kostí. Ryby obsahují i minerály (vápník, fosfor, železo) a jód (je nezbytný pro štítnou žlázu, a tedy tvorbu hormonu, který řídí látkovou výměnu všech buněk).

Antioxidanty brzdí stárnutí kůže

Podle italského odborníka na omlazování pleti dr. Perriconiho je důležité to, že rybí maso obsahuje kromě hodnotných bílkovin také vitamín A (pomáhá udržovat kůži zdravou) a účinné antioxidanty. Z nich zejména dimetylaminoetanol (DMAE) a vitamín E i C. Tyto látky eliminují v těle škodlivé volné kyslíkové radikály, a tím brzdí stárnutí organismu.

Kromě toho, že nás chrání před nádory a kornatěním cév. DMAE bývá spolu s vitamíny E a C, ale i s koenzymem Q 10 nebo s kyselinou alfa-lipoovou, součástí nejrůznějších kosmetických přípravků proti vráskám a stárnutí kůže. Vracejí ochablé pleti pružnost a svěžest. Pokud tedy jíte ryby, do určité míry pomáháte omlazovat svou pleť i zevnitř. Stále však platí, že nejvíc přispívá k dobrému stavu kůže dostatek tekutin.

Méně depresí

Zajímavý pokus udělal jeden izraelský psychiatr. Nechal své pacienty, kteří trpěli depresí, užívat tři neděle kapsle s omega-3 mastnými kyselinami. Víc než polovina z nich nepociťovala po této kúře žádné příznaky choroby.

Podobnou zkušenost udělal americký psychiatr Josef Hibbeln. Ženy, které jedly více ryb, byly odolnější vůči psychickým potížím. Například výskyt deprese byl u největších milovnic ryb (dopřávaly si je dvakrát, třikrát týdně) až o polovinu menší než u pacientek, které je jedly minimálně.

Hibbeln to vysvětluje tím, že pokud je v organismu nízká hladina omega-3 mastných kyselin, bývá nízká i hladina serotoninu. A právě nedostatek tohoto hormonu dobré nálady souvisí podle něj srozvojem deprese. Choroba trápí i nejednu těhotnou ženu (těžší formy asi 10 % z nich). Ty však musí být opatrné v užívání léků. Proto by po konzultaci s lékařem, případně s dietní sestrou mohly vyzkoušet účinek ryb nebo kapslí somega-3 mastnými kyselinami.