Podzimním depresím se sami bráníme s větším či menším úspěchem, mnohdy žádáme o pomoc odborníka. Ale i výběr určitých potravin nám boj s podzimní depresí může pomoci vyhrát. Které to jsou? Například hořká čokoláda, ovoce, zelený čaj, ryby a především losos, kombinace tmavého pečiva s vaječnou omeletou.

Hořká čokoláda snižuje stres

Říká se, že tabulka čokolády dokáže ulevit duši svou chutí a organismu díky antioxidantům, které obsahuje. Avšak jaké je doporučené množství, jež by našemu tělu i duši ulevilo od permanentního stresu? Švýcarští učenci, kteří se souvislostmi dobré nálady a pojídáním hořké čokolády zabývali, uvedli, že ideální množství je čtyřicet gramů denně. To je asi třetina velkého balení běžné čokolády.

Hořká čokoláda má i léčivé účinky.

Hořké čokoládě jsou přisuzovány i léčivé účinky.

FOTO: fotobanka Profimedia

Do experimentu byly zapojeny osoby, které zprvu uváděly, že jsou silně deprimované. Na konci bádání se zjistilo, že u nich čokoláda dokázala snížit hodnoty stresového hormonu.

Špenát působí na únavu

Špenát se ukázal být ideálním lékem na celkové oslabení, únavu či anémii díky antioxidantům, jež jsou důležité v prevenci rakoviny. Rovněž snižuje cholesterol a napomáhá snížit pocit hladu u těch, kteří zahodili svou poslední cigaretu.

špenát

Špenát je zelenina, která dokáže překvapit.

FOTO: fotobanka Profimedia

Důležité je špenát pouze krátce tepelně upravovat, neboť při dlouhém vaření ztrácí mnoho ze svých hodnot. Ideální je přidávat jej v syrovém stavu do salátů, nebo povařený v malém množství vody. Jelikož hlávky špenátu vypadají pro mnohé nevábně, může být rozmixován s mrkví, jablkem a kiwi. Výsledný džus obsahuje vitaminy A, C, E, B, K a je ideálním nápojem pro posílení organismu i bolavé duše.

Ovoce je porcí dobré nálady

Během podzimu a zimy je obsah hormonu štěstí (serotoninu) v našem organismu přirozeně snížen. Mechanismus, jenž obsah serotoninu v našem těle řídí, souvisí s délkou dne a intenzitou slunečního záření. Na jaře obsah serotoninu začíná zase nabývat na síle.

Exotické ovoce – banány, ananas, papája – které je k dostání právě v zimních měsících, obsahuje mimo důležitých vitaminů a minerálů i porci dobré nálady. Lehce přezrálé ovoce obsahuje nejvíce uhlovodanů.

Zelený čaj zahání zlost

Zelený čaj obsahuje velké množství teinu, který podporuje srdeční a nervové funkce našeho organismu. Rozšiřuje zároveň krevní řečiště v lidském mozku, a tím mu umožňuje lépe pracovat. Zelený čaj proto podporuje naši lepší paměť a soustředěnost.

Losos a vajíčka

Losos je ideálním zdrojem selenu, vápníku a vitaminů D a E. Zařazením lososa do našeho podzimního a zimního jídelníčku podpoříme činnost srdce, krevního systému a souběžně s tím můžeme zabránit vzniku depresí.

Zauzený grilovaný losos

Losos pomáhá proti depresím.

FOTO: Pražský kulinářský institut, Novinky

Vaječná omeleta v kombinaci s tmavým pečivem je ideální lehkou snídaní především pro ženy, které očekávají měsíčky. I když by se kolikrát v tomto období raději nadlábly nějakého nezdravého fastfoodového jídla, měly by zkusit kombinaci vajíčka a tmavého pečiva. Obsahuje totiž uhlovodany a proteiny, které zklidňují premenstruační napětí.