Například dia vánočka oslazená náhradním sladidlem má sice méně cukrů, ale pořád ještě hodně sacharidů díky bílé mouce. A zároveň dost kalorií, i díky tuku. Musíme ji tedy jíst s rozumem. Také v dia čokoládě je místo cukru umělé sladidlo. Výrobek však může obsahovat více tuků než běžná čokoláda. A někdy i transtuky, které jsou pro naše cévy ještě horší než špatný LDL cholesterol.

Zkrátka a prostě, diabetik musí hlídat cukry stejně jako složení výrobku a jeho energetickou hodnotu. Pokud totiž začne tloustnout, zhorší se i jeho choroba. A naopak. S každým shozeným kilem na tom bude lépe s hladinou krevního cukru a dalšími hodnotami. Stačí shodit 5, 10, 15 kilo (záleží na jeho váze) a začne se znovu zvyšovat citlivost tkání na inzulín. Bývá pak možné snížit jeho dávky, pokud si ho píchá, nebo užívat méně léků, tedy antidiabetik. Často se zlepšuje cholesterol a další údaje rizikové pro zdraví cukrovkáře.

Praktický nácvik na kurzech hubnutí

Ke spoustě tučných pochoutek a oblíbených potravin lze nalézt nízkotučné varianty. Poradit vám v tom dokážou nutriční sestry ve specializovaných centrech (kontakty na ně najdete na www.diab.cz, vlevo klikněte na Diabetologická centra). Ale také v dobrých kurzech hubnutí (např. www.stob.cz, nejlepší je hledat kurzy označené písmenem D nebo určené výhradně diabetikům). V dobře vedených kurzech si prakticky nacvičíme správný jídelníček, vhodný pohyb a zvládání emocí.

Řadu praktických zkušeností lze získat také na rekondičním a vzdělávacím pobytu (řadu jich pořádají územní organizace Svazu diabetiků ČR, víc na www.diazivot.cz).

Kyselé a slané dobroty

Užitečnou pomůckou může být rovněž to, že se místo hodně sladkých potravin naučíme mlsat dobroty méně sladké, nebo potraviny kyselé, slané apod. (kyselé okurky, sušené maso, avokádo aj.). „Prostě si rozšíříme repertoár svých chutí,“ říká MUDr. Jiří Březina, diabetolog z Mělníka. Tato taktika se mu osvědčila u těch pacientů, kteří na ni byli ochotní přistoupit.

Rozumnou strategií je, když případné, a ne příliš časté úlety, které si diabetik dopřeje třeba na zabijačce, kompenzuje večer nebo další den. Bude jíst saláty, pít zeleninové šťávy, konzumovat nízkotučné jogurty, sýry atd. „Prostě ubere na kaloriích u příštího jídla nebo jídel,“ vysvětluje doktor Březina. „Důležité je, aby to nepřehnal. Jinak riskuje prudký pokles krevních cukrů, tedy hypoglykémii.“

Navíc, pokud poleví v dodržování rozumné léčebné strategie, riskuje i zhoršení choroby. Ovšem platí to také naopak. Když se naučí správně mlsat, udrží si snáz vhodný počet kil a nemoc na uzdě.