V letních vedrech si dají pivo na žízeň. Nebo si nalijí skleničku vína jako doping, aby vydrželi dělat až do noci u počítače.

Nemusí ho přitom vypít nějak přehnaně moc. Přijatelným množstvím je půllitr piva nebo dvě deci vína pro muže a zhruba o třetinu méně pro ženy, které odbourávají hůř alkohol.
Pokud začnou tuto hranici překračovat, mohou se u nich objevit potíže se spaním. Zrádné na tom je, že alkohol mírní napětí vyvolané stresem, usnadňuje usínání, ale narušuje ty fáze spánku, při kterých dochází k regeneraci organismu.

Záludná televize

Většinou to ale není jediný prohřešek proti hygieně spánku. Dobré také není, když:

  • večeříme příliš pozdě, naposledy bychom měli jíst 3-4 hodiny před usnutím;
  • večer příliš intenzívně sportujeme, cvičíme nebo tančíme, i tady je potřeba dodržovat odstup 3-4 hodiny od spánku;
  • příliš dlouho sledujeme televizi, což je častá chyba starších lidí;
  • není dobré pít asi 4-6 hodin před usnutím kolu, kávu, čaj nebo energizující nápoje;
  • v ložnici by nás nemělo rušit světlo, hluk a příliš suchý nebo teplý vzduch (víc než 20 °C).

V horkém létě, kdy se hlavně panelové domy rozpálí tak, že se špatně usíná, může tyto potíže vyřešit klimatizace.

Pro dobrý spánek je důležité vše.

Pro dobrý spánek je důležitá řada faktorů.

FOTO: fotobanka Profimedia

Prášky zhoršují kvalitu regenerace

V boji s nespavostí se lidé často dopouštějí řady chyb. Nezajímají se třeba o příčiny potíží se spánkem. Nebo začnou užívat prášky na spaní a neuvědomují si jejich rizika. Některé hrozí závislostí. Navíc zhoršují kvalitu spaní. Podobně jako alkohol narušují důležité fáze spánku, zejména ty, které jsou podstatné pro obnovu našich sil.

Ve spoustě případů stačí vtisknout svému životu pevnější řád a dodržovat zásady zdravé životosprávy i hygienu spánku. Někdy pomohou i rostlinné preparáty (extrakty z kozlíku lékařského, chmele, meduňky a dalších rostlin). Farmaka by měla být až záchrannou brzdou, za kterou zatáhneme v případě, že všechna zmíněná opatření nepomáhají.

Riziko závislosti

Zásadní je: navštívit lékaře. Ten nám poradí, jaké léky nebo preparáty užívat a jak dlouho. Měl by nás upozornit i na to, že se na lécích typu benzodiazepinů a některých hypnotik můžeme stát závislými. To pak znamená jít ke specialistům, kteří nás této závislosti docela složitě zbavují.

Sportování, zejména po ránu, příznivě působí na melatonin, který řídí spánek i biorytmy. Pozitivně však ovlivňuje také hormony, které vyvolávají dobrou náladu.

Sportování, zejména po ránu, příznivě působí na melatonin, který řídí spánek i biorytmy. Pozitivně však ovlivňuje také hormony, které vyvolávají dobrou náladu.

FOTO: fotobanka Profimedia

Návštěva lékaře je důležitá také proto, že nespavost může být příznakem řady chorob. Nemocí srdce, plic a štítné žlázy. Ale třeba i cukrovky, roztroušené sklerózy nebo Parkinsonovy choroby. Stejně jako špatně kompenzovaných stresů, úzkostných stavů nebo depresí. Pokud je pacient nezačne léčit, potíže se spaním nezmizí.