„Zdravá redukční dieta je spojena s konzumací zeleniny (tři sta až 450 gramů denně) a s příjmem ovoce v množství asi sto padesát až 200 gramů. Mnoho našich klientů však mívá v počátcích redukčního programu s dostatečným příjmem zeleniny problém, protože jim nechutná nebo ji nejsou zvyklí jíst v odpovídajícím množství. Pro povzbuzení chuti je možné doporučit různé úpravy zeleniny, většinou však stačí na jednom talíři zkombinovat různě barevné druhy,“ říká dietoložka Gabriela Knosová z brněnského Institutu kompliment.

Barevné potraviny příznivě ovlivňují zdraví

Na barevné jídlo se tedy člověk více těší, je pro něj přitažlivější. Ještě důležitější však je, že konzumace pestrobarevných rostlin a plodů má pozitivní vliv na zdraví.

„Rostliny ve svém těle syntetizují pigmenty, které jim dodávají typické zbarvení. Tato barviva jsou přírodními antioxidanty, které chrání lidský organismus před negativními účinky volných radikálů. Přitom platí, že antioxidační účinek se výrazně zvyšuje kombinací různých druhů antioxidantů. Uplatňuje se tedy synergický efekt,“ vysvětlila  Knosová.

Více druhů zeleniny lépe působí

Pro zneškodnění nebezpečných volných radikálů je výhodnější sníst po sto gramech rajčat, žluté papriky, okurku, mrkve než čtyři sta gramů jednoho druhu zeleniny. Stejná zásada platí také pro ovoce.

S masem můžete pro zpestření připravit i mraženou zeleninu.

Některou zeleninu, jako jsou rajčata, je vhodné také tepelně upravit.

FOTO: Lucie Poštolková, Novinky

V příjmu zeleniny a ovoce by se nemělo zapomínat na červenou, žlutou, oranžovou, zelenou ani modrou barvu. Ty ovlivňují příjem antioxidantů, jako jsou beta-karoten (v těle se mění na vitamín A), vitamíny E, C, lykopen, lutein, zeaxantin, a jiných fytochemikálií.

Enzymy nás chrání před vážnými chorobami

Ovoce a zelenina jsou zdrojem enzymů, které spolu se selenem a dalšími stopovými prvky ochraňují naše tělo před onemocněním srdce a cév, cukrovkou a závažnými karcinogenními chorobami.

"Zeleninu a ovoce bychom měli konzumovat zejména v syrovém stavu, protože většina antioxidantů se teplem ničí. Na druhou stranu účinek některých karotenoidů se naopak tepelným zpracováním zvyšuje, proto je vhodné část zeleniny konzumovat i tepelně upravenou. Jde zejména o mrkev nebo rajčata. Lykopen obsažený v rajčatech má totiž až pětinásobně větší využitelnost po tepelném zpracování. Není však pravdy, která by nebyla překroucena," tvrdí Knosová.

„Veřejnost se může dočíst o barevných dietách, jejichž principem je každý den konzumovat ovoce a zeleninu v jedné barvě. Toto tvrzení nemá reálný základ. Nejlepší je dodávat organismu různé druhy ovoce a zeleniny v průběhu dne. A právě v létě a na podzim je sezónní nabídka opravdu pestrá,“ dodala dietoložka.