"Na kole při stejném výdeji energie ujedete osmkrát dále, než když jdete pěšky nebo využijete odrážedlo - drezínu," vysvětluje Pafko.

"Měřili jsme spotřebu energie při jízdě na různých druzích kol, porovnávali jsme ji a potvrdili, že vývoj kola šel správným směrem," prohlásil Pafko, který je sám celý život zapáleným cyklistou.

Kromě výdeje energie při chůzi a jízdě na odrážedle vědci změřili také ztrátu energie jezdců při jízdě na historickém "kostitřasu" a impozantním vysokém kole i na bicyklu moderním.

Čerstvý sedmdesátník Pafko připustil, že efekt jeho výzkumu zřejmě v praxi příliš využitelný nebude. "Přijde mi to asi jako výsledek cimrmanovských experimentů, jako je ten známý, že když se fouká cigaretový dým pod hladinu vody, tak nevznikne zlato," zasmál se Pafko.

Pro chirurga Pafka je však jízda na kole celoživotní láskou. "Po válce bylo kolo pro mou generaci dopravní prostředek snů," zavzpomínal. Jízda na kole navíc člověku pomáhá ideálně udržovat kondici i ve vyšším věku. "Když jedete krajinou a dáte si cíl, kam chcete dojet, tak vlastně relaxujete," konstatoval Pafko, který na svých vyjížďkách střídá kolo silniční s horským.