Běžné druhy, jako jsou například pomeranče, mrkev či jahody, má v jídelníčku mnoho lidí. Ať už jsou ale jakkoli oblíbené, dá se téměř každý z nich nahradit mnohem vhodnější variantou, uvedl server BBC.

Ne každé jídlo nám dává vše, co potřebujeme

Doktorka Emma Williamsová ze svazu odborníků na výživu doporučuje nejen při dietě nejméně pět porcí ovoce a zeleniny denně.

Při zkoumání stravovacích návyků využili odborníci data z průzkumu u americké populace. Zjistili, že nejběžnější přijímanou látkou jsou fytonutrienty (látky, které dokáží ničit volné radikály, chrání buňky a pomáhají při regeneraci poškozeného organizmu).

Nejčastěji přijímaným zdrojem betakarotenu byla podle výsledků mrkev, zdrojem beta-cryptoxanthinu pak pomeranče a pomerančové džusy. Nejčastěji užívaným zdrojem luteinu/zeaxanthinu byl špenát, kyselinu ellagovou pak lidé konzumovali v podobě jahod a mezi nejběžnějšími poskytovateli isothiokyanátů byla hořčice.

Bohatší a vhodnější jídlo

Například místo mrkve je vhodné konzumovat sladké brambory, které obsahují téměř dvojnásobek betakarotenu.

Papája zase obsahuje až patnáctkrát větší množství beta-cryptoxanthinu než pomeranče, v kapustě se nachází třikrát větší množství luteinu/zeaxanthinu než je ve špenátu.

Papája

Papája

FOTO: fotobanka Profimedia

Maliny jsou třikrát bohatší na kyselinu ellagovou než jahody a jeden šálek řeřichy obsahuje stejné množství isothiokyanátu jako čtyři čajové lžičky hořčice.

Vedoucí studie Keith Randolph, který je zároveň technologickým stratégem ve společnosti Nutrilite, řekl: "Zjištěné údaje dokládají, že pro naše zdraví je důležité nejen množství konzumovaného ovoce a zeleniny, významnou roli hraje i množství látek v nich obsažených."

Výsledky studie byly prezentovány na konferenci o experimentální biologii v Anaheimu v Kalifornii.