Příznivci této diety se drží jednoduchého pravidla: lidskému organismu jsou přirozené pouze ty potraviny, které člověk jedl v době kamenné či-li paleolitu. Všechny další suroviny, které tvoří většinu našeho současného jídelníčku, lze považovat za škodlivé. Spadají sem veškeré potraviny, které vyžadují po našem těle zcela jiný způsob trávení, žvýkání a dalších činností.

Jídelníček pravěkých lidí se skládal téměř výhradně ze živočišných tuků, proteinů a nerafinovaných karbohydrátů. Kromě masa a vnitřností jedli lidé především velké množství ovoce a zeleniny, ořechy, panenské rostlinné oleje (olivový, kokosový) a vajíčka. Z ovoce pak především to, jež obsahují menší množství cukrů jako jsou maliny, jahody, ostružiny a další lesní plody.

Mezi potraviny, které jejich jídelníček neobsahoval a odborníci je radí zcela odbourat, patří obilniny, luštěniny, brambory, cukr, margaríny a vůbec vše, co je nějakým způsobem technologicky upravováno. Tyto potraviny totiž člověk není schopen jednoduše natrávit a tělo se kvůli nim zanáší obrovským množstvím toxinů.

Je to dáno především úpravou těchto potravin, která se omezuje na rychlou tepelnou přípravu či rychlé kvašení. Kvůli němu se z nich nedaří odbourávat všechny antinutrienty, jako jsou toxiny a lektiny - toxické proteiny, mezi které patří i lepek. Tyto látky se v lidském organismu chovají naprosto shodně jako například pesticidy.

Tuky jako hlavní zdroje energie

V současné stravě patří mezi hlavní zdroje energie především karbohydráty a cukry, které v těle vytváří hormonální nerovnováhu a to především tím, že je tělo tráví velmi rychle a vzniká z nich řada toxinů.

Strava bohatá na živočišné i panenské tuky však tělu přináší dvojnásobné množství energie, tělo je tráví velmi pomalu a má člověk delší čas pocit sytosti. Navíc v tuku se rozpouští vitamíny A, D a B12, které podporují celou řadu tělesných procesů včetně trávení.

Velmi zajímavé je i zjištění, že se tyto tuky neukládají v lidském organismu jako podkožní tuk, právě naopak. Díky nim tělo mnohem lépe podkožní zásoby spaluje.

Hubnutí tak nemusí být vůbec násilné až drastické. Člověk jí vždy, když má hlad. Bolestivé je pouze období odvykání od potravin bohatých na cukry a karbohydráty.

Pokud však zvítězíte nad neuvěřitelnou chutí na sladké a setrváte nějaký čas, zvyknete si a nejen že zhubnete, ale také se budete cítit mnohem lépe a zdravěji než předtím. Energie z vás bude doslova vyzařovat.

Podle některých odborníků se zlepší i váš psychický stav. Tím, že se vám sníží hladina cukru v těle, budete i mnohem méně úzkostní.

Hladina cholesterolu se nezvýší

Nejčastější výtkou pravěké dietě je vysoká hladina cholesterolu. Její vyznavači však tomuto tvrzení kontrují. Podle nich je paleolitická strava bohatá na omega -3 kyseliny a naopak chudá na omega-6 kyseliny, tudíž je vyváženější než celá řada nízkotučných diet.

"Tato dieta je skutečně mnohem zdravější než celá řada současných nízkotučných diet. Ty lidstvo dovedly k celé řadě onemocnění v podobě obezity či rakoviny," tvrdí autor paleorežimu profesor Loren Cordain.

Samozřejmě samotná dieta nestačí. Podle Cordaina je také zapotřebí více pohybu a fyzické práce.

Z této diety vychází i řada dalších odtučňovacích kúr. Například ta, jež lidem radí odbourat veškeré pečivo a přílohy. A jíst tedy převážně maso se zeleninou.

Spornými body pak zůstávají mléčné výrobky, které pravěká dieta nedovoluje. Podle odborníků by lidé měli nalézt konsenzus a to především v podobě zakysaných mléčných výrobků a jednoduchých sýrů.

Inspiraci lze hledat i u bezlepkové diety. Snad jedinou její nevýhodou je finanční náročnost. Kvalitní maso i například zelenina v bio kvalitě nepatří mezi nejlevnější potraviny.