Pravda je ta, že střeva každého člověka mohou být za zimní měsíce zanesena obrovským množstvím bakterií, jejichž hmotnost může dosáhnou až několika kilogramů.

"Střevům je zapotřebí odlehčit, ovšem ne násilnou formou, jak funguje většina detoxikačních kúr. Tyto bakterie vytváří kolonie přátelských kmenů, ale také kmenů nepřátelských nebo potenciálně nepřátelských. Agresivním způsobem, jakým je výplach, si můžeme zapříčinit dysmikrobii – tzn. přemnožení nebezpečných bakterií na úkor přátelských," vysvětluje nutriční terapeutka Blanka Sekerová.

Mnohem přívětivější formou je konzumace zakysaných mléčných výrobků s probiotiky nebo užívání potravinových doplňků, které střevní mikroflóru opět upraví.

Samozřejmostí je pak i vyšší příjem vlákniny, která slouží jako živná půda pro tyto přátelské bakterie a dostatečný pitný režim.

"Pokud vynecháte výplach střeva a do jídelníčku zařadíte 300 – 500 g zeleniny a ovoce za den a zakysané výrobky, zcela jistě svému zdraví pomůžete mnohem více a přirozeně," dodává Sekerová.

Nezapomínejte na játra

Při očistě organismu by se nemělo zapomínat na játra. V játrech se totiž odbourávají všechny toxické látky z krve, které se tam dostávají právě ze střev. Je tedy dobré začít opět u skladby jídelníčku. Játrům nejlépe prospěje, pokud snížíte konzumaci alkoholu a masa. Jejich nadměrná spotřeba totiž vede ke vzniku největšího počtu toxinů.

Mnozí lidé si myslí, že za zhoršenou funkci jater může zpomalený metabolismus a dělají vše proto, aby ho zrychlili. Podle nutriční terapeutky, jsou však častější příčinou opakované drsné redukční diety, kterým se organismus snaží přizpůsobit.

Detoxikace nepomáhá ani proti celulitidě

Některé ženy svůj organismus pročišťují v domnění, že jim to pomůže v boji proti celulitidě.

"Její vznik je dědičný a výživou ji lze ovlivnit pouze minimálně. Nejlepším způsobem je zpevnění tkání sportem a pohybem, který nutí podkožní tkáň vytvářet pevnější pojivo a udržuje tukovou tkáň rovnoměrně rozloženou v podkoží," vysvětluje Sekerová.

Pohyb je pro nastartování organismu vůbec nejlepší. Poradí si nejen s přebytečným tukem v těle, ale i s kožními problémy a díky vyplavování endorfinů i s pochmurnou náladou.

Začněte u jídelníčku

Pokud přeci jen máte pocit, že bez speciálních kúr se prostě nenastartujete, pak nejprve vyzkoušejte osvědčené a zcela přirozené metody.

"Snižte příjem stravy – zejména živočišné. Soustřeďte se na vyšší konzumaci zeleniny a ovoce, denně se pohybujte alespoň dvě hodiny na čerstvém vzduchu, pijte hodně čisté vody, nekuřte, nepijte alkohol a kávu. Vaše tělo vám za to bude vděčné a bude to pro váš organismus mnohem přirozenější návrat do kondice, než některé drastické očistné kůry," shrnuje odbornice na výživu.