Účinnou zbraní proti rozvíjejícím se zdravotním problémům či jejich nejlepší prevencí mohou být tzv. funkční potraviny. Jedná se o potraviny, které kromě svého nutričního účinku obsahují látky, které příznivě ovlivňují zdravotní stav člověka. Například příznivě působí na trávicí trakt či imunitní systém atd.

Zdravé složky obsažené v těchto potravinách však nemají tak silné účinky, aby mohly být považovány za lék. Jejich funkčnost spočívá především v prevenci.

Za funkční potravinu je považováno i mateřské mléko

"Mateřské mléko obsahuje ve vyšší míře některé biologické složky, které chrání dětský organismus před rozvojem infekcí, alergií, obezity a další civilizační onemocnění až do dospělého věku," vysvětluje primář FN Motol a předseda Společnosti pro výživu Petr Tláskal.

Proto odborníci tolik podporují kojení, protože v přirozené formě žádná jiná taková potravina neexistuje.

Za jednu z nejdůležitějších funkčních potravin vůbec je pak považována kuchyňská sůl obohacená o jód. Díky jodizaci soli se totiž vyřešil dlouhodobý problém spojený s nedostatkem jódu v potravě lidí, což mělo za následek řadu zdravotních komplikací.

Nyní se do potravin nejčastěji přidávají vitamíny, minerály, ale také probiotika a prebiotika či omega mastné kyseliny.

Prospěšné látky chránící před obezitou a cukrovkou

Obezita i cukrovka patří mezi skutečné hrozby lidstva. Vždyť jen v Česku má s obezitou či nadváhou problémy více jak polovina dospělé populace, což souvisí i s obrovským nárůstem nemocných cukrovkou druhého typu.

Za nárůst hmotnosti a rozvoj obezity z velké části může vysoké množství tuků přijímané v potravě.

"Tuk má vysokou energetickou denzitu (energetický obsah: 38 kJ/g versus 17 kJ/g u sacharidů a bílkovin). Zároveň však také méně zasytí a je spojen s nižším výdejem energie po jídle," upozorňuje lékař Vojtěch Hainer a dodává:

"Lidé velmi často preferují tučná jídla, aniž by si uvědomili, že ve skutečnosti tyto potraviny jen velmi málo zasytí. A tak místo uspokojení hladu vyvolávají jen chuť na další pokrmy s vysokým obsahem tuků i sacharidů."

Je to pak začarovaný kruh, z kterého jen málokdo zvládne vyskočit.

Tolik potřebné bílkoviny

Naopak bílkoviny jsou skutečně zdraví prospěšné a navíc člověka skutečně zasytí a přitom mu dodají i potřebnou dávku energie.

Mezi biologicky velmi hodnotné bílkoviny patří ty mléčné. Ve spojení s nižším obsahem tuku, vysokým obsahem mléčného vápníku a probiotické mikroflóry pak příznivě působí na energetickou bilanci a metabolismus.

Probiotika pak příznivě ovlivňují protizánětlivý stav, který provází obezitu a projevuje se vzestupem produkce prozánětlivých cytokinů, které přispívají mimo jiné k rozvoji diabetu.

Proto odborníci tolik doporučují jíst nízkotučné jogurty s probiotickou mikroflórou, jež skutečně velmi příznivě působí na snižování hmotnosti a také na snižování rizik onemocnění cukrovkou druhého typu.