V první řadě je nutné začít u samotného počítače. Pokud u něj trávíte i několik hodin v kuse, je zapotřebí klást důraz na kvalitu a nastavení obrazovky. Vyhraďte si tedy čas a nastavte si svůj displej (především kontrast a jas) tak, aby vám byl, pokud možno co nejpříjemnější pro oči.

Správnost nastavení si můžete otestovat tak, že pokud se podíváte na pozadí například tohoto článku a vnímáte jej jako zdroj světla, máte kontrast nastavený příliš vysoko. Pokud se vám ale naopak zdá pozadí příliš temné, trochu kontrast zvyšte.

Velmi důležité je i správné nastavení barvy a velikosti písma. Čím vyšší nastavení a tedy i menší písmenka na obrazovce vidíte, tím dříve budete mít oči unavené. Velikost si tedy nastavte tak, abyste na obrazovce mohli číst bez větší námahy a soustředění.

Barvu písma zvolte klidnou, nerušivou a neutrální, jako je například černý text na bílém pozadí.

Chybu určitě neuděláte, pokud si nastavíte i vyšší zobrazovací frekvenci. Ta pod 75 Hz totiž oči hodně namáhá.

Pro zdraví očí je pak rozhodně i zdravější LCD displej, který má mnohem nižší svítivost, než obrazovky klasických monitorů.

Záleží i na osvětlení okolí

Velmi důležité je i dobré osvětlení stolu a místnosti. Pokud používáte PC, mělo by být vaše osvětlení asi poloviční oproti zbytku místnosti. Používejte tedy žaluzie, záclony, popřípadě si obraťte stůl směrem od okna.

Očím velmi prospěje, pokud dokážete minimalizovat odlesky přímo od obrazovky. K tomu pomáhají nejrůznější antireflexní kryty obrazovek a nebo také stěny místnosti vymalované tmavými matnými barvami.

Velmi důležité mrkání

"Při práci na počítači lidé mrkají až pětkrát méně než normálně. Tento pohyb očních víček je přitom velice důležitý. Zvlhčuje totiž oči a zabraňuje tak jejich vysychání – a tedy i rychlejšímu nástupu únavy. Snažte se proto vědomě mrkat častěji," vysvětlují a doporučují odborníci ze serveru ULékaře.cz.

Pokud máte pocit, že i přesto vaše oči vysychají, pak byste měli mít vždy po ruce zvlhčující oční kapky. A nebo na delší čas opakovaně vždy zavřít oči, čímž se dokáží většinou zvlhčit samy.

Pomohou i přestávky a oční gymnastika

Trápí-li vás problémy s očima, pak si naplánujte během dne hned několik pravidelných přestávek, při nichž se budete mít možnost projít po místnosti. Oči si tak skutečně odpočinou a i vám se poté bude mnohem lépe soustředit.

Podle výzkumu amerického Národního institutu pro zdraví a bezpečnost při práci je pro oči daleko lepší několik kratších přestávek v průběhu celého dne než jen jedna delší.

Během těchto přestávek si můžete udělat čas i na oční gymnastiku, která uvolní okohybné svaly, díky čemuž oko zůstane mnohem déle v pozoru a únava tak přichází mnohem později.

Ukázka cvičení: 1. odvraťte zrak od počítače a zaměřte se na nějaký vzdálený předmět a jezděte přitom očima nahoru a dolů. 2. Zaměřujte se střídavě na blízké a vzdálené předměty - cvičení opakujte nejméně desetkrát.

Správný sed

Nezapomínejte ani na správné držení těla při sezení u počítače. Je to nejlepší prevence nejen bolestivých zad a krční páteře, ale i záruka lepšího vidění.

Při správném sedu byste měli být očima přibližně 20–24 cm daleko od obrazovky. A dle tohoto parametru i volit správný ergonomický nábytek.