Profesorka Irena Daňková doporučuje při cvičení nezapomínat na soulad s dýcháním. Při nádechu se zvyšuje svalové napětí a při výdechu dochází k uvolnění a protažení. Mysl se má upínat pouze ke konkrétnímu cviku a oprostit se od každodenních starostí, či dokonce problémů.

 

Zaměřením pozornosti na to, co právě děláme, se uvolňuje mysl od ostatních myšlenek i od problémů a napětí, které s nimi souvisí. Tím dochází k uvolňování mysli i těla zároveň, profesorka Irena Daňková

Cvičení na uvolnění a protažení svalů prstů

Uvolňuje napjaté tkáně rukou a hluboké svalstvo dlaně.

Cvičení 1
  1. V sedě u stolu v předpažení pokrčmo ohneme zápěstí dlaní k tělu. Držíme ruku nad stolem a prsty ukazováku a prostředníku střídavě protlačujeme po desce stolu vpřed a vzad. Vyvarujeme se pohybu do stran.
  2. Cvičení opakujeme pro všechny zbylé prsty obou rukou. Tlačíme jemně, bez použití síly.

FOTO: repro, Novinky

Cvičení pro ztuhlé a bolavé ruce

Zvyšuje ohebnost a sílu prstů, uvolňuje ztuhlé a bolavé ruce. Pomáhá překonávat napětí po stálém úchopu.

Cvičení 2

1. Uvolněný sed nebo stoj, v předpažení pokrčmo široce rozevřeme prsty pravé ruky. Levou ruku položíme na hřbet pravé a propleteme prsty levé ruky prsty ruky pravé. Sevřeme levou ruku v pěst.

2. Začneme pomalu svírat prsty pravé ruky. Ucítíme bod protažení, který vnímáme jako napjatou kůži. Zastavíme, dokud pocit napjaté kůže nezmizí. Pokračujeme až do zcela zaťaté pěsti. Pevně stiskneme a podržíme po dobu 15 vteřin. Sevření pomalu uvolníme a po protřepání obou rukou pokračujeme na opačnou stranu.

FOTO: repro, Novinky

Cvičení zvyšující ohebnost a sílu prstů

Pomáhá obnovit jemnou koordinaci ruky, protahuje svaly prstů od špiček až po předloktí. Každý toto cvičení může vykonávat kdykoli v průběhu dne - při telefonování, při jednání, čekání v autě na semaforu.

Cvičení 3

1. V sedě u stolu v předpažení pokrčmo tlačíme ukazovákem proti hraně stolu a udržujeme přitom zápěstí rovné. Jakmile ucítíme pocit napětí, podržíme polohu do uvolnění. Při protahování jednoho prstu se snažíme udržet ostatní prsty uvolněné.

 2. V sedě u stolu opřeme levý loket o stůl. Ohneme zápěstí levé ruky a ukazovákem pravé ruky přitahujeme levý ukazovák směrem k předloktí. Při pocitu odporu zastavíme a s dýcháním uvolníme. Cvičení opakujeme pro zbylé prsty obou rukou.

FOTO: repro, Novinky

Cvičení pro zlepšení ohebnosti zápěstí

Zvyšuje ohebnost zápěstí a prstů. Umožňuje hladké a plynulé pohyby prstů.

Cvičení 4

V sedě u stolu s loktem opřeným o stůl ohneme ruku v zápěstí dopředu a dolů. Ukazovákem druhé ruky přitlačíme jemně ukazovák v bodě mezi metekarpem a článkem prstu. Tlačíme velmi jemně a jakmile ucítíme odpor, zastavíme a počkáme na uvolnění. Opakujeme pro zbývající prsty. Po protažení všechny prsty protřepeme.

FOTO: repro, Novinky

Cvičení na uvolnění a protažení oblasti palce

Uvolňuje bolest a napětí v palci. Pomáhá obnovit plný rozsah pohybu palce.

Cvičení 5

1. V sedě u stolu předpažíme a prsty pravé ruky široce rozevřeme. Palcem a ukazovákem levé ruky obejmeme hřbet pravé ruky tak, že prsty vložíme mezi palec a ukazovák pravé ruky.

2. Pomalu sevřeme horní ruku v pěst. Tuto polohu podržíme s dýcháním 15-20 vteřin. Potom uvolníme sevření a protřepeme obě ruce. Cvičení zopakujeme v opačném pořadí.

FOTO: repro, Novinky

Cvičení pomáhající ulevit napětí v palci

Zvyšuje zároveň rozsah pohybu palce.

Cvičení 6

1. Palcem a ukazovákem levé ruky uchopíme masitou oblast mezi palcem a ukazovákem pravé ruky. Tato oblast obsahuje akupunkturní bod zvaný hoku. Tuto oblast jemně stiskneme a podržíme po dobu 15-20 vteřin.

2. S udržováním stisku masité tkáně pomalu rozevíráme prsty a palec pravé ruky až do širokého rozevření. Tuto polohu podržíme po dobu 10 vteřin. Vyměníme ruce a opakujeme pro levou ruku.

FOTO: repro, Novinky

Cvičení pro zvýšení rozsahu palce

Čím jemněji a pomaleji budeme toto cvičení provádět, tím rychleji dosáhneme pozitivních výsledků.

Cvičení 7

1. V sedě u stolu opřeme loket levé ruky o stůl a pravou paži předpažíme pokrčmo. Ukazovákem levé ruky jemně tlačíme palec přímo před dlaň. Při pocitu napětí a bolesti zastavíme a počkáme na uvolnění.

2. Palec táhneme do středu dlaně, můžeme se snažit jej přitisknout dovnitř dlaně. Můžeme také vtočit zápěstí malíkovou stranou dovnitř. To vytvoří silnější protažení palce, ale neměli bychom jej zkoušet dokud nedokážeme zacvičit první variantu bez pocitu bolesti.

FOTO: repro, Novinky

Cvičení pro odstranění napětí v základně palce

Protahuje zároveň hluboké svaly palce v dlani.

Cvičení 8

1. V sedě u stolu položíme ruku dlaní na stůl, zápěstí udržujeme rovné. Ukazovákem druhé ruky odtahujeme jemně palec od ukazováku tak, abychom vytvořili co největší vzdálenost mezi nimi. Ostatní prsty by měly zůstat uvolněné. Při pocitu odporu a bolesti zastavíme a počkáme na uvolnění.

 2. Ukazovákem ruky palec odtahujeme vzhůru. Palec nezvedáme výš než o 5 cm.

FOTO: repro, Novinky