Mnoho lidí o Vánocích přibralo a na Nový rok si dalo předsevzetí zhubnout. Jak začít?

Zhubnout se nedá jinak než tím, že snížíme příjem kalorií a zvýšíme jejich výdej. Začít se dá jakoukoli dietou, která povede k tomu, že člověk bude méně jíst. Pokud se k tomu ještě budeme trochu více pohybovat, je to dobré. Ale pozor: bez pevné vůle, přísnosti k sobě nezhubneme.

Pacienti ve vaší obezitologické ordinaci, kteří si dali novoroční předsevzetí zhubnout, vydrželi, nebo prohráli?

Především novoroční období není nejvhodnější pro hubnutí.

A proč?

Protože v zimě je náš organismus nastaven trochu jinak než v létě. Máte snad při –10 stupních chuť na zeleninu? Určitě menší, než když je venku 20 stupňů tepla. Jinými slovy, novoroční předsevzetí zhubnout bychom měli posunout zhruba o tři čtyři měsíce, na začátek dubna nebo května, kdy je už delší den, my se více pohybujeme, na trhu je více čerstvých potravin a my na ně přirozeně máme, včetně zeleniny, větší chuť, než když jsou mrazy.

Ruku v ruce s tím jde i o mnohem větší motivaci zhubnout než v zimě. Blíží se léto, s ním spojené koupání, cestování a to je určitě silnější motiv než novoroční předsevzetí, kdy hubneme za mrazů, nedostatku denního světla a vyšší lenosti.

A kolik lidí tedy vydrží držet dietu a novou hmotnost si udržet?

Zhruba třetina z počtu všech, kteří chtějí zhubnout, se přijde poradit a už nikdy do ordinace nepřijde. Druhá třetina s obezitou úspěšně bojuje a poslední třetina osciluje mezi zhubnutím a opětovným přibráním. Čili jen třetina lidí hubnutí, spojené často s novoročním předsevzetím, zvládne.

Řekl jste, že v zimě není dobré si dávat předsevzetí zhubnout.

Na tom trvám. Zima je typickým obdobím depresí a špatných nálad a to dieta ještě zhorší. Na druhé straně pokud máte pevnou vůli, je jedno, kdy se pro hubnutí rozhodnete. Není dobré ale říkat začnu za týden, za měsíc, od svých narozenin atd. Prostě když se rozhodnete zhubnout, tak začít, a to hned. Je to i zkouška vůle.

Existuje nějaká zázračná dieta?

To je nesmysl. Všechny diety jsou založeny na již zmíněné negativní energetické bilanci. A pak jde o záležitost psychologickou – jak člověk dokáže dietu udržet. Když jí věří, jde to lépe. Je však otázka, jak dlouho dotyčný vydrží dietu držet. Diety jsou krátké a život je dlouhý. Proto je důležité změnit stravovací návyky dlouhodobě. A ne jen krátkodobě.

Co dieta podle krevních skupin anebo dělená strava?

Z vědeckého hlediska obě uvedené nemají žádný smysl.

A co se snídaní?

Mnoho lidí ji vynechává v domnění, že tak zhubnou. Vynechávat snídani není dobré. Prohlubují se tím negativní jevy v organismu a tělo se přizpůsobuje na nízký příjem. Pokud se někdo dietami velmi trápí, tak jí málo, a stejně nehubne. Z tohoto hlediska je lepší vždy snídat a jíst přes den menší porce. Když vynecháme snídani, jsme od večera vlastně lační, což může trvat třeba 16 i více hodin. V organismu se nastartují úsporné procesy, člověk se trápí a nehubne.

Co se vůbec stane s naším tělem, když držíme drastickou nárazovou dietu?

Začne odbourávat všechny zásobní látky v těle a ztrácí vodu, z níž je lidské tělo složeno ze 65 procent. Zpravidla první zhubnutá kila nejsou tuk, ale voda. Při hubnutí je však nutné odbourat tuk. Nejen ten, který je vidět na břichu, zadečku, stehnech či jinde v podkoží, ale i tuk v orgánech, například v játrech, kolem slinivky břišní, kolem cév a podobně. Pokud dieta bude velmi přísná a nebude v ní dostatek bílkovin, tak tělo začne odbourávat svaly a to je špatné.

Proč?

Čím více svalů máte, tím více kalorií tělo spaluje, ať už sedíte nebo běžíte či posilujete. Při drastických dietách tělo využívá k energii spíše svalovou hmotu než tukovou tkáň. Takže i když jíte méně jídla, tělo – protože má méně svalové hmoty –- spaluje méně kalorií. Vy se pak divíte, že nehubnete.

Může radikální dieta změnit psychiku?

A jak! Obecně platí, že obézní lidé většinou vedou spokojený život. Jsou psychicky vyrovnaní. Všechny problémy u nich začnou v okamžiku, když začnou držet dietu. Najednou jsou hádaví, přestává se jim dařit, jsou nervózní, roztěkaní, a to vede k tomu, že dietu ukončí. Totéž platí, když si dáme novoroční předsevzetí rychle zhubnout. Proto je třeba při hubnutí vždy postupovat velmi pomalu.