Výhodou skákání přes švihadlo je především to, že ho lze provozovat téměř všude. Ovšem i tato sportovní aktivita má svá omezení týkající se především zdraví a dobré kondice. 

Při skákání se posiluje celá řada svalů a to nejen na dolních končetinách. Navíc je to i velmi náročné aerobní cvičení, které je vhodné při snižování hmotnosti. Nicméně díky své náročnosti na oběhový a kloubní systém ho nelze doporučit všem a je lepší vše zkonzultovat s odborníkem.

Různé kombinace přeskoků

Pokud je pro vás skákání přes švihadlo vhodné, pak se nemusíte bát, že se budete nudit. Existuje hned několik variant jak se švihadlem pracovat.

"Skákat můžete sami s jedním švihadlem a pohrávat si s různými kombinacemi přeskoků – s tzv. triky, či se snažit zrealizovat co nejvyšší počet přeskoků za vymezený čas - tzv. speed. Toto skákání je označováno jako single rope a je vnímáno jako fyzicky nejnáročnější. Další možností je skákání ve dvojici," vysvětlují  odborníci ze serveru Aerobic.cz.

Třetí možností je skupinové skákání s dlouhým švihadlem. Dlouhých švihadel můžete mít i více a vytvářet zajímavé kombinace a skokanské dráhy - tzv. double dutch, které vycházejí ze dvou protisměrně se točících švihadel. Tato zmíněná varianta je populární zejména u stálých kolektivů, které mohou spolu pravidelně trénovat.

Než začnete se skákáním

V první řadě je dobré si pořídit kvalitní a správně dlouhé švihadlo. Většina odborníků doporučuje tzv. trikové švihadlo, které má delší rukojeti a umožní snazší provedení přeskoků, zejména pak přeskoků „křížených“. Správnou délku švihadla pak zjistíte tak, že se postavíte na střed švihadla a rukojeti natáhnete kolmo ke stropu, měly by sahat do podpaží.

Skákat nelze bez kvalitní obuvi jakou je např. aerobiková nebo jiná, pohodlná, sportovní bota, která má odpruženou patu a špičku a chrání tak náš kloubní aparát.

Nikdy neskákejte bez bot. Nejen, že trpí ploska nohy, ale hrozí, že se švihnete švihadlem do prstů, což je velmi bolestivé.

Správná technika

Začít byste rozhodně měli řádným rozcvičením a až posléze samotným skákáním. 

Při skákání jsou ramena relaxovaná, hlavu nepředklánějte dívejte se před sebe. Je důležité dbát na vzpřímené držení těla (ramena vzad, rozevřený hrudník, rovná záda), zpevněné břicho i zadek. Je velmi důležité, aby oblast břicha, beder a hýždí (tzv. core) byla ve vzájemné svalové souhře. Vyvarujte se bederní lordózy a hrudní kyfózy – můžete si tak způsobit bolesti zad.

Skoky neprovádějte celou ploskou nohy, ale špičkou. Občas nohy vytřepejte a spusťte paty až na zem a zrelaxujte tak nejen patu, ale i dolní část lýtek.

A vždy mějte na paměti, že nic se nemá přehánět a pokud si tento sport oblíbíte, pak se svěřte trenérům, kteří vám poradí jak tento sport dělat například i na mezinárodní úrovni. Více informací na http://ropeskipping.dnes.info/ a www.aerobic.cz